Европейските пътища са все по-безопасни, но скоростта, с която те се превръщат в такива, все още е бавна и Европейският съюз иска да ускори процеса, така че да има по-малко жертви по пътищата. Затова и евродепутатите приеха приеха резолюция относно безопасността на движението в ЕС.
Новите мерки включват преди всичко намаляване на скоростта в жилищни райони. Европейският съюз препоръчва тя да се намали до 30 км/ч, за да може да се защитят пешеходците и велосипедистите. В резолюцията се припомня, че именно превишената скорост е свързана с 30% от инциденти с фатален изход.
Втората цел е да се намали смъртността на пътя след употреба на алкохол. В момента 25% от смъртните случаи на пътя са по тази причина. В много от държавите в ЕС има толеранс (в България той е до 0.5 промила), но сега се настоява той да бъде понижен до нула. Такъв е случаят в някои източноевропейски страни . като Унгария или Словакия, например.
В резолюцията се припомня, че 22 700 души умират всяка година по пътищата на ЕС, около 120 000 са сериозно ранени. ЕС си беше поставил за цел да намали наполовина броя на смъртните случаи по пътищата между 2010 и 2020 година, но в крайна сметка беше постигнат спад само с 36%. Сега новата цел е нула жертви през 2050 година и за да се постигне това, се предприемат новите мерки.
Сред тях е включването на „безопасен режим на шофиране“ в смартфоните, така че водачът да не се разсейва повече по време на шофиране. Именно използването на мобилни телефони е сред най-честите причини за инциденти на пътя.
Коментари