Близо половината от градските автобуси по пътищата в света ще бъдат електрически до седем години, като се очаква Китай да доминира глобалния пазар, тъй като страната се стреми да намали замърсяването в градовете и да подкрепи местните производители.
Общият брой на електрическите автобуси в движение се очаква да нарасне повече от три пъти – от 386 хил. миналата година до около 1,2 млн. през 2025 г., което се равнява на около 47% от всички градски автобуси в света, показва доклад на Bloomberg New Energy Finance (BNEF).
„Китай ще има водеща позиция на този пазар заради силната вътрешна подкрепа и агресивните цели на градско равнище“, смята Александра О’Донован, анализатор в BNEF и автор на изследването. Според доклада до 2025 г. Китай ще оформя дял от 99% от задвижваните с батерия автобуси в света.
Електрическите автобуси остават по-скъпи от тези, които се движат с дизел или компресиран природен газ, но BNEF установи, че автобусите на батерия вече предлагат по-ниски общи разходи, когато се вземат предвид горивото и поддръжката.
Прогнозираният спад на цените на батериите ще направи разходите за някои електрически модели конкурентни с дизеловата версия до 2026 г., смятат авторите на изследването.
Обществените автобуси са ключова част от градската транзитна инфраструктура и фактът, че обслужват рутинни, фиксирани маршрути ги прави идеални за електрифициране. Все повече градове в света се насочват към електрически автобуси, за да намалят замърсяването на въздуха и властите в градове като Париж и Амстердам си поставят за цел да преминат към автобуси с нулеви вредни емисии в идните години.
По-рано тази седмица кметовете на някои от най-големите градове в Калифорния като Лос Анджелис и Сан Хосе призоваха за въвеждането на стимули и изисквания с цел насърчаване на прехода от автобуси на дизел и природен газ към електрически автобуси.
Китай си поставя най-агресивните цели за въвеждане на автобуси, използващи чиста енергия. Подкрепяната от Уорън Бъфет компания BYD Co., най-голямата компания за електрически превозни средства в Китай, има добри позиции да се възползва от инициативата на правителството.
Миналата година BYD продаде в Китай 100 183 превозни средства, използващи чиста енергия – категория, включваща напълно електрически и хибриден транспорт. Автобуси на компанията вече се движат в 200 града в цял свят.
Коментари