IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 19°
Икономика
14:00 | 13 ноември 2023
Обновен: 04:30 | 4 септември 2024

Намаля вносът на коли втора ръка над 10 г.

Това сочи официалната статистика за регистрациите на леки автомобили в България

По материала работи: Ставри Таргов
Намаля вносът на коли втора ръка над 10 г.

Официалната статистика на Пътната полиция за регистрациите на леки автомобили в България показва укротяване и спад на вноса на возила над 10-годишна възраст.

За 5 години продажбите на леки коли над 10-годишна възраст са намалели с 19 142 бройки, при положение че общите регистрации са по-малко през първите 10 месеца на тази година с около 10 хиляди спрямо 2019-а.

При някои марки броят на новите коли, регистрирани от 1 януари до 1 ноември т.г., са на практика само 4 пъти повече от новите от същата марка, което е голямо постижение за България. А при някои съотношението е дори още по-добро в полза на новите (виж графиката).

Продажбите на нови автомобили вече надвишават нивата на силната предковидна 2019 година. За първите 10 месеца на годината в България са пласирани 31 710 бройки, докато за същия период преди 5 г. те са 30 006.

Огромно е увеличението и при вноса на почти нови леки автомобили до 5-годишна възраст спрямо 2019-а. До 1 ноември у нас са регистрирани 14 813 такива возила спрямо 9732 преди 5 години, или са се увеличили с около 50 процента отгоре.

Возилата между 5 и 10 години горе-долу остават на същото ниво както преди.

Ако се вземат данните спрямо миналата година, дори излиза, че най-голямо е увеличението при продажбите на чисто нови автомобили - 31 710 са сега спрямо 24 869 през миналата година, или почти 7 хиляди повече. Това прави цели 27,5 процента ръст.

Данните биха били още по-добри в полза на новите и незамърсяващи околната среда коли, ако данъците бяха съобразени с това.

България е сред страните с най-ниско данъчно облагане на автомобилите, но докато повечето държави са ориентирали своите системи за данъчно облагане на колите към стимулиране на автомобили с ниски и дори нулеви емисии, България е единствената в Европа напълно лишена от стимули. Няма данък върху придобиването, няма бонуси за закупуване на електрически автомобил или зареждащ се хибрид и не се отчита видът гориво или интензитетът на емисиите на CO2 при амортизационните отписвания или ДДС.

Липсата на фискални стимули за автомобили с ниски и нулеви емисии доведе до очаквания резултат със само 1,3% електрически коли и 0,4% плъгин хибриди през цялата 2021 г.

Този резултат е в контраст със съседни страни като Румъния, която, водена от високи безвъзмездни средства за закупуване на коли на ток, достигна четири пъти по-високи резултати - 5,2% от пазара за чисто електрическите автомобили и 2,2% за хибридите.

За частните автомобили правителствата в Европа прилагат данъчно облагане съгласно принципа “замърсителят плаща”, като същевременно въвеждат силни стимули при покупка на електрически автомобили.

За малка бензинова кола с десет години частна собственост данъчната тежест варира от 1500 евро в България до 17 000 евро в Дания.

У нас има символична екологична такса при първа регистрация на автомобил около стотина лева, а всяка година средно се плаща и общински данък, който е в рамките на 100-150 лева, в зависимост от мощността на колата.

Най-големият данъчен абсурд е, че собствениците на нови автомобили плащат по-висок данък от тези на употребяваните. Колкото е по-стара колата, толкова по-нисък е данъкът, което го няма никъде в Европа.

Данъчните приходи от моторни превозни средства са нараснали до 398 милиарда евро на ключови европейски пазари според данни, публикувани от Европейската асоциация на производителите на автомобили (ACEA). Никъде в Европа данъците на превозно средство не са толкова високи, колкото в Белгия, където средният годишен данъчен приход на моторно превозно средство възлиза на 3187 евро.

Тази цифра е с 3% по-висока от предходната година.

Когато се разглеждат средните общи данъчни приходи на автомобил, Белгия събира 3187 евро на превозно средство годишно, а Австрия (2678 евро) и Финландия (2523 евро) допълват челната тройка.

Най-ниски данъчни приходи има в Гърция и Испания, където държавата събира съответно 1264 и 1068 на автомобил (България не е включена в изследването).

В случая ACEA предоставя преглед на всички данъци, които се налагат върху превозни средства в ЕС, включително данъци върху придобиването (ДДС, данък върху продажбите, данък върху регистрацията), собственост (годишен данък върху движението, пътен данък) и данък гориво.

24 часа

Коментари

Новини Варна