Оставащите без адекватни мерки множество оплаквания на потребителите за принудителната продажба на пластмасови кутийки за храна от витрината с гозби и колбаси продължава да поражда нови и нови нелоялни търговски практики, констатират от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Най-новият пример е таксуването на кутията при продажба на еклери, които са били предварително опаковани от производителя. Случаят е от вчера и става известен от пост на потърпевш потребител в социалната мрежа, който е тиражиран и в масмедиите.
„Притеснително голям е броят на клиентите, които от началото на годината до момента съобщават за случаи, в които изрично са поискали избраните от тях продукти от витрината да бъдат поставени в хартиени пликове, и въпреки това на касата са таксувани по 20 стотинки за пластмасова кутия, която дори не са ползвали.
Едва когато обърнат внимание на касиера, понякога и с много разправии, тези неправомерно начислени стотинки са сторнирани. Подобни разкази могат да бъдат открити в социалните и онлайн медиите. Хората се обръщат и към нас.“, коментира основателят на платформата „Ние, потребителите“ Габриела Руменова.
Повторяемостта говори, че не става дума за небрежност от страна на отделни служители в търговски обекти, а по-скоро за умишлени действия, които Законът за защита на потребителите определя като нелоялна търговска практика.
Крайно време е Комисията за защита на потребителите да се намеси и да санкционира и забрани тази нелоялна практика, за да се спре прилагането и спрямо клиентите, както и да се парира нейното мултиплициране и израждане в производни.
Същевременно, от поведението и реакциите на потребителите става ясно, че те не желаят за плащат за пластмасовите кутии и че все повече от тях подкрепят идеята за потребление с по-малък отпечатък върху околната среда.
Припомняме, че от началото на годината в България действа наредба, с която в националното ни законодателство е транспонирана Директива (ЕС) 2019/904 на Европейския парламент и на Съвета от 2019 година относно намаляването на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда. Нейната цел е чрез въвеждането на таксуване на пластмасовите опаковки, чаши, прибори за хранене и т.н. и предоставянето на достъпни за потребителите алтернативи да се ограничи употребата на някои видове пластмаси.
С продължаващата вече повече от половин година принудителна продажба без алтернативи за потребителите обаче, не само че не се постига целта на нормативния акт, но и се създават предпоставки за необосновано обогатяване на търговците и масово прилагане на нелоялни практики към крайните потребители!“, коментира Руменова и настоява да бъдат взети необходимите мерки.
„Ние, потребителите“
Коментари