IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
Икономика
11:40 | 28 април 2023
Обновен: 20:37 | 20 ноември 2024

Потребителите имат право на рекламация на битова техника до две години от закупуването

Важно е те да бъдат активни в търсенето на информация преди да извършат покупката

По материала работи: Ставри Таргов
Потребителите имат право на рекламация на битова техника до две години от закупуването

Габриела Руменова

Потребителите имат законно право да предявят рекламация за битова техника, която не отговаря на индивидуалните им изисквания с оглед договора за продажба или на обичайните изисквания за този вид изделия. Това каза основателят на онлайн платформата Габриела Руменова в рубриката „Питай експерта“ на БНТ.

Тя обясни, че част от проблемите могат за възникнат заради непълна или погрешна информация в офертата, която е била отправена към клиента още преди закупуването на стоката. „Това е въпрос, който трябва да се изследва, тъй като се окаже, че е премълчана съществена информация, като тази за нивото на шум, консумация на енергия или свързана с функционалностите на стоката, тогава говорим за нелоялна търговска практика“, посочи Руменова и добави, че сключените в условия на нелоялна практика договори следва да бъдат развалени.

Важно е потребителите да бъдат активни в търсенето на информация преди да извършат покупката. Особено когато липсват данни, които са определящи за добиването на пълна и вярна представа за продукта и сравняването му с други подобни преди да направят своя избор.

При предявяване на рекламация заради несъответствие на стоката правата на потребителите са еднакви, независимо от това дали покупката е от физически обект или от интернет. Тя е до две години.

Търговецът може да предостави и своя, търговска гаранция, но тя трябва да е с по-добри условия – например, директно разваляне на сделката при дефект или по-дълъг период на безплатно гаранционно обслужване. Ако обаче има допълнителни условия за удължаване на гаранцията, като заплащане или регистрация на сайта на производителя, всички трябва да са ясни за потребителя отнапред, за да може реално да се възползва от нея, без да търпи загуби.

14-дневният срок за отказ е различно право, което важи само за онлайн сделки или извън търговски обект. Там условието е стоката само да е изпробвана, но не и ползвана. Често обаче възникват спорове.

„Наскоро до нас достигна един случай – потребителят беше изявил желание да върне в 14-дневния срок парочистачка, която представител на фирмата беше демонстрирал в дома на клиента.

Търговецът отказваше да я приеме обратно с аргумента, че е ползвана. Това е пример за предпоставена нелоялна търговска практика, тъй като самата демонстрация съгласно фирмената политика включва разопаковане на уреда и тестване на терен, което означава, че потребителят автоматично ще загуби законовото си право си на отказ“, каза още експертът.

При предявяването на рекламация ще трябва да можем да докажем от кой търговец и кога сме закупили стоката, затова е важно да притежаване документи за покупката. „Бихме могли да ги дигитализираме. Дама беше закупила парфюм, който се оказа с дефектен флакон, но не беше запазила касовата бележка.

Когато се обърна към нас за съвет, ние й препоръчахме да направи извлечение от онлайн банкирането си и представянето му пред търговеца беше достатъчно за положителната развръзка“, даде идея Руменова.

Тя припомни, че е важно да изискваме рекламацията ни да бъде вписана в регистъра, което я официализира, знае се датата на предявяването и, както и се заявява начинът, по който евентуално ще бъде удовлетворена.

Изискването на търговците за запазване на кашоните на електроуредите, за което много потребителите съобщават, е нелоялна търговска практика, за което хората трябва да недоволстват както пред търговците, така и пред контролните органи.

 

Коментари

Новини Варна