IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 14°
Икономика
09:40 | 5 декември 2022
Обновен: 06:36 | 20 ноември 2024

Празнично портмоне: Риск да купиш нещо атрактивно, което не съществува!

Всеки се опитва да направи по-оригинален подарък и ето тук е рискът

По материала работи: Ставри Таргов
Празнично портмоне: Риск да купиш нещо атрактивно, което не съществува!

Празниците идват, а с тях и все по-примамливи предложения да си купим едно или друго, които често са и различни от офертите в останалото време.

В тези дни хората очакват да си купят нещо по-атрактивно, което обаче може да се окаже, че изобщо не съществува. Всеки се опитва да направи по-оригинален подарък и ето тук е рискът.

През годината се стараем да поспестим средства, но пък по празниците ставаме по-щедри и си позволяваме неща, които сме се възпирали да си купим. Така сме склонни да похарчим малко повече пари и не винаги правим нужното проучване дали те не са твърде много за това, което ни се предлага, каза за БТА Габриела Руменова, дългогодишен експерт в сферата на защитата на потребителите и основател на платформата "Ние, потребителите".

Платформата е създадена с идеята за споделяне на личен опит и полезни съвети, които да предпазят или "измъкнат" от неприятни ситуации при пазаруване.

Пристигат запитвания, дори и оплаквания от хора, на които по някакъв начин са били нарушени правата. Единият случай беше на дама, която си беше закупила бельо от световен бранд, но всъщност се оказва, че е реплика и полученото по никакъв начин не съответства на снимките, които са били представени.

Това е едно от предупрежденията, които отправихме - внимавайте, когато онлайн или в социалните мрежи ви се предлагат оферти, които са уж от утвърдени марки на подозрително по-ниски цени, даде пример тя.

По думите й вече хората пазаруват изключително много в интернет, но не винаги от класически електронни магазини, което носи и по-голям риск от измами и нелоялни търговски практики.

Когато говорим за потребителската защита в онлайн пространството, виждаме, че се добавя и темата за защита на личните данни, която през годините не е кореспондирала толкова пряко с потребителската защита.

Заради нашето поведение в интернет, ние можем да бъдем "профилирани" и след това всички данни, които са събрани за нас във виртуалното пространство, да бъдат използвани от специалистите по маркетинг.

Така можем да бъдем атакувани с конкретни оферти, които в един момент да ни изкушат да направим покупки, засягащи по някакъв начин икономическите ни интереси. Темата за защитата на личните данни е нещо ново в сферата на потребителската защита и смятам, че това е следващото предизвикателство, което трябва да бъде преодоляно в усилията за повишаване на потребителската култура, каза Габриела Руменова.

Според експерта друга голяма тема е доколко са реални отзивите от потребителите за продукт или услуга. В Закона за защита на потребителите от края на май тази година присъства текст, че търговци, които по един или друг начин създават фалшиви отзиви, за да моделират потребителското поведение и избор, който да бъде насочен към тях, носят и отговорност за това.

Тук е и голямото предизвикателство пред контролния орган - Комисията за защита на потребителите, защото са й вменени правомощия да осъществява контрол и трябва сама да изгради механизмите за това, коментира тя.

Според Руменова е необходима информационна кампания, от която да стане ясно как потребителите да се ориентират кои отзиви може би не са реални.

Целева група да бъдат самите търговци, на които да стане ясно, че публикуването на фалшиви отзиви под тяхното "диригентство" ще доведе до санкции, че това се следи и че когато се случи, ще стане обществено достояние и по някакъв начин ще рефлектира върху тяхната репутация, допълни тя.

Част от празника са не само подаръците и мястото, където ще го посрещнем, но и атрактивната украса. Когато избирате светещите гирлянди за елхата, първо проверете за маркировката СЕ, която гарантира съответствието на продукта с европейските изисквания за безопасност.

Символът трябва да бъде поставен върху изделието или на прикрепен за него стикер, на опаковката или в придружаващите документи. Прегледайте и за формални и видими несъответствия, посъветва Габриела Руменова.

Друга задължителна информация са основните електрически характеристики на този тип стока: напрежение, мощност или ток, честота на електрическата мрежа. Броят на лампите, от които е съставен светещият гирлянд, също трябва да бъде посочен. Добре е при покупката да разберете дали лампичките са сменяеми, предлагат ли се резервни и да си вземете няколко, защото, за да останат безопасни гирляндите, изгорелите трябва да се заменят само с такива от същия тип или с тип, определен от производителя.

Проверете за инструкция за употреба, която трябва да е предоставена от производителя, включително и на български език, и спазвайте указанията. Уверете се, че те се отнасят за конкретния продукт. За външна украса на двора или къщата, изберете предназначени за целта гирлянди и обърнете внимание на т.нар. IP-защита (от твърди частици и влага), като минималната препоръчителна е IP44.

При използването на удължители за инсталацията тяхната IP-защита трябва да е същата или по-висока от тази на гирляндите с цел безопасност от пожари.
Не купувайте гирлянди, за които липсва информация за името и адреса на производителя и/или вносителя, препоръчват още от "Ние, потребителите".

Ако се съмнявате в безопасността на закупеното, спрете употребата им, информирайте търговеца и подайте сигнал в Държавната агенция за метрологичен и технически надзор. За доказано опасни продукти имате право да получите парите си обратно, пише 24 часа.

Коментари

Новини Варна