IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 11°
Икономика
14:00 | 23 май 2022
Обновен: 03:51 | 22 ноември 2024

GPS-ът няма да избира маршрута при изпит за шофьорска книжка

Нововъведението се отлага с година

По материала работи: Ставри Таргов
GPS-ът няма да избира маршрута при изпит за шофьорска книжка

Отлага се въвеждането на устройство, което да задава маршрута, по който трябва да управлява колата кандидат за шофьорска книжка по време на изпит.

Предвиждаше се навигацията, а не изпитващият да посочва къде да се управлява, като в нея се задават примерно 20 маршрута, а курсистът с натискане на бутон избира произволно един. Смяташе се, че така ще се елиминира възможността на някои кандидати за книжка да им се дават лесни и вече минавани маршрути, а на други – трудни, за да бъдат късани.

Това става ясно от публикуваните за обществено обсъждане промени в наредба 38, която урежда правилата за изпитване за шофьорска книжка.
 Всъщност този чл. 15, ал. 4, който е за оборудването с техническо средство за определяне на маршрута, вече беше отложен един път с една година. Промените в нормативния документ са публикувани в “Държавен вестник” на 14 май миналата година с година отлагане за няколко текста, сред които и този за електронен избор на маршрут. Така че те от 8 дни са в сила.

С цели две години пък се отлага въвеждането на интерактивни клипове, които да бъдат включени като част от теоретичния изпит за книжка. На тях се разчиташе знанията и рефлексите на кандидатите да бъдат проверени в близка до реалната среда.

Третото удължаване с една година е за изискването документите за изпит да се подават по електронен път.

Мотивите за всички тези отлагания са два. Първият е, че според коалиционното споразумение в частта за транспорта се предвиждало актуализация на методиките за обучение, както и преразглеждане на изпитните тестове и въпросите, за да се прецени актуалността и ефективността им при изпита.

Вторият мотив е, че трябвало технологично време за разработване на маршрути и внедряването им в техническите устройства за изпита с кормуване, както и за изготвяне на тестове със стационарни графични изображения и интерактивни клипове. За всичко това ще се прави работна група с експерти.

“Няма никакво основание за удължаване на сроковете, вече имаха една година”, заяви пред “24 часа” Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Според него съпротивата за въвеждането на навигацията при изпита по кормуване е заради това, че по този начин се удължава възможността за купуване на изпита.

Той даде пример с реклама на една фирма, която обучавала за 300 лв., и попита риторично колко часа кормуване може да се направи за толкова малко пари и по колко улици ще може да мине куристът.

Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка заяви, че предлага интерактивния изпит от 2008 г. “14 години тъпчем на едно място, никой нищо не е направил за една година. Никой от министерството на транспорта и на образованието не е обсъждал тези промени с бранша”, каза Иванов.

А за подаването на документите по електронен път Иванов заяви, че сега един път ги подават в електронна система и тъй като се губели, за по-сигурно ги подавали и на хартия.

Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики беше още по-категорична: “Животът и здравето на хората отлагат ли се?”, попита тя и заяви, че това е липса на държавническо поведение. Тя призова да се каже кой не си е свършил работата. И заяви, че всички реформи, които са били започнати в тази сфера, се отлагат.

Коментари

Новини Варна