Отлага се въвеждането на устройство, което да задава маршрута, по който трябва да управлява колата кандидат за шофьорска книжка по време на изпит.
Предвиждаше се навигацията, а не изпитващият да посочва къде да се управлява, като в нея се задават примерно 20 маршрута, а курсистът с натискане на бутон избира произволно един. Смяташе се, че така ще се елиминира възможността на някои кандидати за книжка да им се дават лесни и вече минавани маршрути, а на други – трудни, за да бъдат късани.
Това става ясно от публикуваните за обществено обсъждане промени в наредба 38, която урежда правилата за изпитване за шофьорска книжка.
Всъщност този чл. 15, ал. 4, който е за оборудването с техническо средство за определяне на маршрута, вече беше отложен един път с една година. Промените в нормативния документ са публикувани в “Държавен вестник” на 14 май миналата година с година отлагане за няколко текста, сред които и този за електронен избор на маршрут. Така че те от 8 дни са в сила.
С цели две години пък се отлага въвеждането на интерактивни клипове, които да бъдат включени като част от теоретичния изпит за книжка. На тях се разчиташе знанията и рефлексите на кандидатите да бъдат проверени в близка до реалната среда.
Третото удължаване с една година е за изискването документите за изпит да се подават по електронен път.
Мотивите за всички тези отлагания са два. Първият е, че според коалиционното споразумение в частта за транспорта се предвиждало актуализация на методиките за обучение, както и преразглеждане на изпитните тестове и въпросите, за да се прецени актуалността и ефективността им при изпита.
Вторият мотив е, че трябвало технологично време за разработване на маршрути и внедряването им в техническите устройства за изпита с кормуване, както и за изготвяне на тестове със стационарни графични изображения и интерактивни клипове. За всичко това ще се прави работна група с експерти.
“Няма никакво основание за удължаване на сроковете, вече имаха една година”, заяви пред “24 часа” Красимир Георгиев, председател на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България. Според него съпротивата за въвеждането на навигацията при изпита по кормуване е заради това, че по този начин се удължава възможността за купуване на изпита.
Той даде пример с реклама на една фирма, която обучавала за 300 лв., и попита риторично колко часа кормуване може да се направи за толкова малко пари и по колко улици ще може да мине куристът.
Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка заяви, че предлага интерактивния изпит от 2008 г. “14 години тъпчем на едно място, никой нищо не е направил за една година. Никой от министерството на транспорта и на образованието не е обсъждал тези промени с бранша”, каза Иванов.
А за подаването на документите по електронен път Иванов заяви, че сега един път ги подават в електронна система и тъй като се губели, за по-сигурно ги подавали и на хартия.
Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики беше още по-категорична: “Животът и здравето на хората отлагат ли се?”, попита тя и заяви, че това е липса на държавническо поведение. Тя призова да се каже кой не си е свършил работата. И заяви, че всички реформи, които са били започнати в тази сфера, се отлагат.
Коментари