2022 година ще мине не само под знака на пълната липса на руски туристи в България. Твърде възможно е дори собствениците на имоти по нашето Черноморие да не могат да дойдат заради забраната за редовни полети, а западните граждани спряха рязко записванията, защото сме твърде близо до военните действия.
Ако към това се добави и проблемът с горивата, заради които дори предплатените вече почивки в страната и в близката чужбина ще поскъпнат, се очертава най-мрачният за туризма летен сезон за последните години.
“Ние нямаме проблем с руските туристи, в смисъл че през 2020 и 2021 г. те паднаха до невиждано малък брой, така че загубата няма да е голяма. Лошото е, че сега има вероятност да
не дойдат
на почивка и
украинци,
а напоследък те бяха повече от руснаците. От рускиговорещите пазари остава единствено Молдова, поне докато Путин не реши, че и там има “нацисти”, каза за “24 часа” Галин Георгиев, зам.-председател на Българската асоциация на туристическите агенции и управител на “Солвекс”, която доскоро бе специализирана за рускиговорещия пазар.
Справка в единната система за туристическа информация на туристическото министерство показва, че през двата най-активни месеца на миналото лято – юли и август, броят на украинските летовници у нас е бил многократно по-голям от този на руските (виж инфографиката).
Руснаците всъщност са били по-малко дори от гостите от Нидерландия и от Молдова в определени месеци. Това е нормално, предвид че миналото лято Русия не даде разрешение за нито един чартърен полет, а с редовни полети масов туризъм не може да се прави.
Данните на НСИ сочат, че през цялата 2021 г. у нас е имало 400 хиляди пристигания на руснаци, но Георгиев обърна внимание, че това най-вероятно са руски собственици на имоти по нашето Черноморие. Миналата година
те все още
можеха
да идват,
защото имаше редовни полети на “България Ер” и “Аерофлот”. В момента едната авиокомпания е със забрана за полети почти над целия свят, а другата не се допуска да лети до Русия.
Над Украйна също не може да се лети заради военните действия, но поради близостта на държавата нейните гости идват у нас предимно с автомобилен или с автобусен транспорт.
“Украинският пазар
не бива да
се подценява,
потенциално той е около 350 хиляди души, които може да идват на нашето Черноморие организирано. Ако нещата приключат скоро, може би ще има украинци, които ще искат да си починат от преживения ужас, но в момента правим догадки. Във всеки случай няма записвания оттам за това лято”, каза Георгиев.
Ранните записвания за идващото лято са започнали сравнително добре на британския и на немския пазар, също и на пазара в скандинавските страни. Други държави, чиито гости в България напоследък се увеличават, са Полша и Чехия. Това обаче е траело до началото на военните действия, след това
записванията
рязко са спрели
Което е нормално, защото за страните от Западна Европа България е твърде близо до военните действия.
Експерти предполагат, че затварянето на въздушното пространство над Русия и Украйна силно ще затрудни полетите между Западна Европа и Далечния изток, поради което много европейци ще предпочетат да почиват на Стария континент, а това е шанс за нашия туризъм. Според Ройтерс броят на полетите, прелитащи над Казахстан, е нараснал от 150 на над 450 на ден само през последната седмица.
Ако ограниченията останат в сила за по-дълго време, което е доста вероятно, тази страна от бившия СССР ще има решаваща роля за глобалния трафик, тъй като самолетите летят над Каспийско море, а после навлизат във въздушното пространство на Казахстан и Монголия. Това обаче добавя няколко часа към всеки полет и в съчетание с поскъпналото гориво ще направи използването на самолети неудобно.
Превозвачи като финландската Finnair, която използва въздушното пространство на Русия за своята обширна азиатска мрежа, вече предупреди за силно редуциране на броя на полетите. Засега обаче е трудно да се правят предположения дали тази ситуация ще увеличи притока на западноевропейски туристи в България през лятото.
От друга страна, круизният туризъм, който се очакваше да се възроди това лято след двегодишен тотален колапс заради пандемията,
със сигурност
ще избягва
Черно море
В момента сайтовете за круизен туризъм не предлагат никакви обиколки, които да включват и Черно море.
Така се случи и след анексирането на Крим от Русия. 2014 г. е последната добра година за круизния туризъм в Черно море и тогава само на пристанището във Варна бяха акостирали 36 круизни кораба с общо 30 хиляди туристи от цял свят. През следващите години те силно намаляха, а пандемията направи този туризъм напълно невъзможен.
Вътрешният туризъм в България, а и почивките на българите в близки държави обаче
също са под
въпрос
най-вече заради цените на горивата. Няколко туристически агенции, които организират летувания в Гърция и Турция и превозват клиентите си с автобуси, заявиха, че се чудят какво да правят с транспортните си разходи. Цените на тези туристически пакети са правени още през септември м.г., когато са договорили с автобусни фирми превози, смятани при цена на дизела 2 лева за литър с ДДС.
Това са цени с отстъпка и на едро. По онова време дизелът по бензиностанциите беше 2,61 лв. за литър, в момента е 3,15 лв., а през лятото е възможно да скочи още. Най-малкото разликата в цената на превоза ще е поне 20%.
“Аз лично обмислям дали да не сложа такса “гориво” върху стойността на екскурзиите, защото иначе сметката ми не излиза. Все още съм на етапа да преглеждам нашите общи условия, за да видя дали това ще е възможно за предплатените екскурзии, но не виждам друг начин”, каза за “24 часа” Доброслав Илиев, управител на една от големите туристически агенции у нас - “Глобал Тур”.
Агенцията по неговите думи е продала немалко екскурзии и почивки в Санторини, Корфу, Левкада и в Турция. До гръцките острови се пътува с автобус и с ферибот.
По-малки агенции дори временно са спрели да продават пакети за лятото, очевидно пресмятат какво да правят.
Автобусните превозвачи в България започват от тази седмица поетапно повишаване на цените на билетите за междуселищните и градските превози. Това съобщи по БНР Магдалена Милтенова, председател на Конфедерацията на автобусните превозвачи в България.
За градските превози решенията ще се забавят, тъй като трябва и санкцията на местните общински съвети. За междуселищните превози е говорено с транспортния министър Николай Събев, тъй като при тях държавата отчасти субсидира превозите, а последното поскъпване на горивата не е калкулирано в бюджета и няма как да се доплати.
Милтенова каза, че общото увеличение на цените ще е около 50%, но ще се направи на няколко етапа.
Поскъпването на билетите се мотивира и от предстоящото преразглеждане на толтаксите. Когато те бяха въведени през март 2020 г., за автобусните превози бяха въведени символични тарифи, и то не по всички пътища, но до няколко месеца тарифите ще се преразгледат.
Поскъпването е допълнителен удар и върху туризма, защото пътуванията из България и в близките страни са предимно с автобуси.
Коментари