Преди година бензинът беше зелен, син и дори червен на цвят. Сега обикновено е жълт, но нюансите отново могат да бъдат много различни! Някои са убедени, че това се дължи на качеството на горивото, но дали наистина е така? На този въпрос отговарят експертите от изданието 100 km.
Защо бензинът стана жълт?
Стандартите, които съществуваха във времената на социализма, изискваха боядисване на различни категории гориво в различни цветове. Така беше възможно да се проследи производителя, автентичността и качеството на бензина. В един момент различният цвят беше използван като борба с фалшифицирането на горивото.
По-късно стандартите се промениха и сега нормата е прозрачен цвят със светло жълт оттенък. Така ярките цветове - червено, синьо, зелено, останаха „запазена марка“ само по дръжките на пистолетите на бензиностанциите.
Какъв цвят е правилен?
Нормалният бензин е бистра течност с лек жълт оттенък, но ако този нюанс е по-ярък, тогава е твърде рано за паника. Факт е, че съвременните двигатели изискват бензин с високо октаново число, а след дестилация на маслото чистият бензин има октаново число около 60. До желаната цифра то се с помощта на антидетонационни добавки - алкохоли и етери.
Всички производители използват различни добавки за оптимизиране на качеството, като те се различават не само по състава, но и по цвят. Например, метациклопентадиенил манган трикарбонил (ММТ) е жълт на цвят, докато фероценът е оранжев прах. Както разбирате, те дават различни цветове на бензина. Освен това, количеството и добавките влияят и върху цената на самото гориво.
Как да проверите качеството?
Бензинът и дизеловото гориво (то също е жълто, но по-тъмно - като растително масло) трябва да са прозрачни, а мътността показва лошо качество на горивото.
Между другото бензинът е отличен разтворител, така че ако разтриете капка между пръстите си, тя трябва да се изпари бързо, оставяйки усещане за сухота върху кожата.
Въпреки асоциациите с маслото, горивото не трябва да оставя мазни петна. Можете да пуснете бензин върху бяла хартия, като висококачественото гориво ще остави едва забележима следа след изсъхване. Размазването и оставянето на мръсни петна са признаци на лошо гориво, пише automedia.investor.bg.
Коментари