През 2024 година Европейският съюз е изнесъл алкохолни напитки на стойност 29,8 милиарда евро, което е с 10,9% повече в сравнение с 2019 година, когато износът е възлизал на 26,9 милиарда евро, според данни от официалната европейска статистическа служба Евростат.
Доминация на виното в износа
Износът беше доминиран от вино от грозде от миналогодишната реколта, включително подсилени вина, представляващи 56,2% (16,8 милиарда евро) от всички алкохолни напитки.
Спиртните напитки и ликьорите бяха втората по големина категория с 29,7% от общата сума (8,9 млрд. евро), следвани от бирата с 11,5% (3,4 млрд. евро); сайдер, крушово вино, медовина, саке и други ферментирали напитки, съставлява 1,7% (0,5 млрд. евро) от износа; както и вермут и други вина, ароматизирани с растения или ароматни вещества, с 1,0% (0,3 млрд. евро).
Франция е била основният износител на алкохолни напитки от ЕС за страни извън ЕС през 2024 г., на обща стойност 12,1 милиарда евро, което представлява 41% от общата сума. Страната е изнасяла най-вече вино (66,7% или за 8,1 млрд. евро) и спиртни напитки и ликьори (31,8% или за 3,8 млрд. евро).
Втора е била Италия с износ на алкохолни напитки за 6,0 млрд. евро (20% от общия европейски износ за страни извън ЕС), като по-голямата част от износа (81,1% или 4,9 милиарда евро) е свързан с износа на вино. Испания и Нидерландия са изнесли съответно за 2,5 милиарда евро и за 2,3 милиарда евро (всяка с по 8%), но докато най-значимата категория за испанския износ е била виното (за 1,6 милиарда евро), за Нидерландия това е била бирата (за 1,3 милиарда евро).
Износ на България
Според данните на Евростат, през 2024 г. България е изнесла алкохолни напитки за общо 30,4 млн. лева, като най-голям е бил дела на изнесените спиртни напитки и ликьори (за 21,3 млн. евро), следвани от виното (за 5,86 млн. евро) и бирата (за 2,9 млн. евро).
Износът на алкохолни напитки на 10 други страни членки е бил по-малък от този на България през миналата година.
През 2024 г. Съединените щати са били основната дестинация за алкохолни напитки от ЕС, като износът е възлизал на общо 8,9 млрд. евро (30% от общия износ). Повече от половината от тази стойност, или за 4,9 милиарда евро, е свързана с износ на вино, а други 2,9 милиарда евро - на спиртни напитки и ликьори.
Обединеното кралство пък беше вторият по големина търговски партньор на ЕС с 4,9 милиарда евро (17% от общия обем), свързани най-вече с износ на вино (68% или 3,3 милиарда евро), съобщи БНР.
След тази страна се нареждаха Китай и Канада (с по 1,6 милиарда евро) и Швейцария (с 1,4 милиарда). Докато износът на алкохолни напитки за Канада и Швейцария беше предимно по формата на вино, основната категория на износа за Китай бяха спиртни напитки и ликьори (за 0,7 милиарда евро или 45%), следвани от вино (за 0,5 милиарда евро или 34%).