Европейската комисия с нови правила за колите - иска затягане на техническите прегледи и въвеждане на цифрови сертификати за регистрация на автомобилите.
"Колкото и добре да е подготвен или обучен един шофьор, ако той управлява неизправно МПС, той представлява реална опасност. Мерките трябва да бъдат сериозни, продължавам да мисля, че трябва да се промени цялата система. Тази отговорност за качествените годишни прегледи не трябва да е размита, защото всички ние знаем колко бивши и сегашни служители, които отговарят за контрола за тези неща, действат чрез подставени лица. След като от мен зависи контролът на пункта, но действам чрез подставено лице - няма да има контрол. Нормално е там да минават неизправни моторни средства", каза председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев в студиото на "България сутрин".
По думите му това е "грозна схема", която трябва да приключи.
"На българския държавен служител трябва да му бъде ясно - или ще бъде държавен служител, или ще бъде частник. Когато са и двете, резултатът са тези некачествени прегледи, обучения, изпити", допълни Георгиев.
Автомобилният състезател и собственик на автосервиз Румен Дунев коментира, че средната възраст на автомобилите в ЕС е 5-6 години, а в България - над 17.
"Последните години с всички изменения и дигитализацията на прегледите, до голяма степен фиктивното минаване на преглед е неутрализирано. Що се отнася до новите мерки, които ЕС иска да наложи - последната година водачите доста се дисциплинираха и през пунктовете минават до 95% изрядни автомобили, които могат да преминат преглед. С тази дигитализация и нещата, чрез които не могат да минават автомобили с по-високи норми, беше голям бич за българския шофьор. Ако мерките продължават да се затягат, съобразени с ЕС, това ще доведе до по-малко автомобили на пътя, или парализиране на автомобилния транспорт у нас", коментира Дунев в ефира на Bulgaria ON AIR.
Дунев приветства всяка идея за дигитализация.
"Трябва да се знае, че в момента в България няма регулация на сервизната дейност. Това, което ние предлагаме от Асоциацията на сервизите, е да се създаде един регистър на автосервизите, където всеки един автосервиз може да се регистрира безплатно, но да се знае кой е работил върху автомобила и да се носи отговорност", добави той.
Красимир Георгиев поясни, че в момента на контрол подлежат тези, които доброволно са се регистрирали към съответната община, че извършват такава дейност: "Тези, които не са, го правят пред блока, в някой гараж, тях никой не ги санкционира и проверява, защото те казват, че това е кола на близък".
Коментари