Комисията за защита на потребителите (КЗП) отчита нарастване на нарушенията от страна на търговци в дните около Великден тази година спрямо предходни, съобщиха от Комисията.
В периода от 8 до 16 април бяха извършени 239 проверки на търговски обекти в цялата страна, като 161 от тях съвместно с представители на Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ). В сравнение с 2022 г., когато е била последната проверка за великденските празници, броят на установените нарушения е значително по-висок - 20 случая при 8 за същия период преди три години, посочват от КЗП.
Основните нарушения се отнасят до липсата на ясно обозначени цени, несъответствие между етикет и реален произход на стоката, както и съмнения за подвеждаща търговска практика. Сред по-сериозните констатации са случаи на продажбата на агнешко месо, представено като българско. Изискано е съдействие от съответната Областна дирекция по безопасност на храните относно верността на информацията. Продават се и ягоди с обявен български произход, въпреки че по опаковка и придружаващи документи произходът е гръцки. Засечени са и продукти с претенции за обогатен състав (яйца със селен), за които е поискано съдействие от съответните контролни органи относно достоверността на тази информация.
Установени са и чести пропуски при изискванията за предоставяне на информация по отношение на цените на стоките - липса на едновременно посочена продажна цена и цена за единица мярка, както и отсъствие на цена на видно място до стоката. В няколко случая търговци не са поддържали задължителния регистър на подадените потребителски рекламации, допълват от КЗП.
Комисията вече е започнала процеса по ангажирането на отговорност спрямо всички нарушители. При наличие на нелоялна търговска практика санкциите достигнат до 50 000 лв., припомнят от институцията.
Във връзка с празничните дни за Великден КЗП извърши и проверка на онлайн магазини относно спазването на изискванията при обявяване на намаленията. Проверката обхвана 27 от най-големите сайтове, предлагащи техника. Установени са 9 нарушения, свързани с липса на периода на намалението. Засилените проверки от страна на КЗП са във връзка с изискванията в Закона за защита на потребителите, които задължават онлайн търговците да обявяват намаленията по начина, по който това се извършва в търговски обект.
Контролната дейност на КЗП ще продължи с повишено внимание и по време на предстоящите празници, включително Гергьовден.
Комисията остава в готовност да реагира при всяко съмнение за нарушение и насърчава гражданите да подават сигнали чрез онлайн формата и телефона на потребителя.
"Призовавам търговците да бъдат отговорни и коректни към потребителите, особено в периоди на повишено търсене. Увеличеният брой констатирани нарушения е тревожен индикатор, че част от търговците не спазват нормативните изисквания дори в условията на засилен институционален контрол. Това налага още по-активна намеса и безкомпромисност от страна на Комисията с оглед защитата на правата на потребителите и гарантирането на лоялна пазарна среда", отбелязва председателят на КЗП Мария Филипова, цитирана в съобщението.
Преди Великден БАБХ и КЗП стартираха засилените проверки на търговските обекти.
През февруари БАБХ, Националната агенция за приходите (НАП) и КЗП започнаха проверки в магазините във връзка с мерките, предприети от правителството за скъсяване на веригата на доставките и елиминиране на нелоялните практики при хранителните стоки.
Коментари