Снимка: БГНЕС
Вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов коментира актуални теми пред БНР.
"При мен – Министерство на транспорта, няма влияние. По-скоро коалицията работи много добре и с ентусиазъм, независимо кой министър от коя партия е. Имам възможност да сравня и предишното и сега правителството. Сега имаме истинска екипна взаимопомощ. Не само с Иван Иванов работя добре и с Генов Манол, МОСВ също и с другите колеги. Това правителство работи в него се работи! Работите и пеете и вероятно затова ще има резултати, които ще отчетем в края на годината", заяви той.
"Проблема с безопасността по пътищата се решава от 11 различни министерства и агенции. Оттам идва и тази трудност, че не се справяме да го преодолеем и сме първенци по жертви. 2023 г. има нарастваме на смъртните случаи на деца. Трагедия, е, че ние българите не се справяме със сериозен проблем, какъвто е животът и здравето на нас самите", коментира вицепремиерът в предаването "Неделя 150".
Той е категоричен, че трябва да се приложат драстични мерки, за да "се получи първият пробив на намаляване на жертвите":
"Не всички мерки трябва да са скъпи и сложни, и да се чакат дълго време. Част от тях са като колчетата в Кресна, не струват скъпо но цялостната организация доведе, че от 2,6 години няма нито една жертва. Това трябва да се направи."
Министър Караджов посочи, че в плануваните 36 участъка за ремонт ежегодни има по 4 – 5 души загинали при катастрофи. Такъв например е участъкът Русе – Бяла.
"Само тези 36 участъка да ги сведем на нула, ще спасим 150 българи да живеят. И това са тези 20%", убеден е той.
Когато Гроздан Караджов напуска МРРБ, при управлението на ПП-ДБ, оставя готов проект за ремонта на пътя край Телиш, на който бе убита Сияна, и пари в сметката през 2022 г.
"Около милион са отпуснати, обаче АПИ нищо не прави и някъде през 2024 г. работи и прави кръпки. С това отношение на институциите, как ще се справим", допълни министърът на транспорта.
И уточни, че има предложение всички норми с промени в Закона, да станат задължителен елемент при всеки ремонт на пътищата.
"Защо след мен не е направен този ремонт да кажат разследващите органи, защото става дума за престъпно бездействие", препоръча министър Караджов. Той уточни, че Държавната агенция за пътна безопасност ще стане контролен орган и неин представител ще полага подпис при приемане на ремонтиран и построен път. Заедно с тях и независими граждански организации, експерти, ще участват в периодични проверки и финални. Целта е всеки ремонтиран и построен път да има досие, което се отнася най-вече за качеството на изпълнението.
Вицепремиерът припомни, че системата за наказания на нарушителите по пътя в момента има нула ефективност с връчването и влизане в сила на санкциите. И предлага да има един документ, който реферира към ЗДвП с конкретно наказание.
"И зад тези неща да стои един министър и да поема ангажимент пред премиера", каза Караджов.
"Освен тези 36 участъка, АПИ поема още 150 участъка, които да се приведат в съответните изисквания за безопасност, такива има включително по "Струма" и "Хемус" – участъци на вълни и с аквапланинг места. Защото магистралата не е асфалт, а цялостна система с мантинели, знаци, маркировка - да я виждате, това е безопасност, другото е хвърлени пари на вятъра. Затова имаме доверие, че министър Иван Иванов ще си свърши работата, не е като предишните", заяви вицепремиерът Гроздан Караджов.
Коментари