Снимката е илюстративна: АРХИВ
През изминалата година са били подадени 70 268 сигнала за тормоз на деца в интернет в дирекция „Киберпрестъпност“ на Главна дирекция борба с организираната престъпност (ГДБОП). Това каза Антоанета Василева, координатор на Центъра за безопасен интернет, по време на конференция по повод 20 години от създаването на организацията.
По думите на Василева информираността на родителите и децата за безопасността в онлайн пространството се повишава значително.
„Получаваме все повече запитвания от родителите“, каза тя. „Все повече ни задават въпроса как да направят профилите им безопасни или да ограничат екранното време“, поясни Василева. Тя посочи още, че Центърът за безопасен интернет усилено работи по всички получени сигнали. Центърът получава обаче тревожни данни – всяко седмо дете е жертва на тормоз в онлайн пространството, допълни тя, цитирана от БТА.
„Почти 99% от децата, пострадали от онлайн тормоз, са момичета“, каза още Василева. „Имаме подадени над 100 хиляди сигнала за публикувани изображения в "Телеграм". Съдържанието, което ние не успяхме да свалим обаче се прехвърли в сървър в Холандия и се борим да бъде премахнато“, обясни Василева.
По думите й децата се сблъскват с тормоз не само в социалните мрежи, но и в различни чат приложения и в онлайн игрите.
11 февруари е европейският ден 112. На този ден в целия ЕС се организират различни дейности за повишаване на осведомеността и изграждане на мрежи с цел насърчаване на съществуването и използването на единния европейски номер за спешни повиквания.
През 2024 г. броят на фалшивите обаждания на тел. 112 нарасна в сравнение с предходната година, съобщи Марина Велинова, директор на Националната система 112, по време на церемонията за отбелязване на Европейския ден на единния номер за спешни повиквания.
През изминалата година на тел. 112 са постъпили 3 427 333 повиквания, което е с 8,9% повече в сравнение с 2023 г. От тях 2 055 265 са били свързани с конкретни искания за помощ. Всеки ден районните центрове са обслужвали над 9000 обаждания. Велинова допълни, че при искане на помощ системата може да локализира мястото на повикването с точност до пет метра.
Броят на повикванията за помощ от полицията също е нараснал, като с 6% повече са сигналите за престъпления срещу личността. Въпреки увеличените повиквания за пожари, броят на сигналите към пожарните служби е намалял, което се обяснява с нарастващия брой искания за помощ, свързани с инциденти извън самите пожари.
През миналата година са регистрирани 613 трансгранични повиквания на 112, най-често за медицинска или транспортна помощ. Е-кол обажданията, които започнаха през 2017 г., са също значителен елемент, като в тях модерните автомобили изпращат автоматичен сигнал за инцидент. От над 4000 такива сигнала обаче половината се оказват невалидни.
Системата на 112 също така осигурява възможност за подаване на сигнали от хора със слухови и говорни увреждания чрез специално приложение.
Коментари