Телефонните измамниците вече не звънят само на стационарни телефони, а и на мобилни, каза инспектор Златка Падинкова, началник на сектор "Измами" при Главна дирекция „Национална полиция“ (ГДНП) към МВР на брифинг пред журналисти. Днес беше дадено началото на национална кампания срещу телефонните измами – "Заедно срещу телефонните измами".
От началото на 2024 г. до края на септември само към абонатите на един телеком са идентифицирани близо 100 000 позвънявания с цел измама, посочиха от ГДНП. Най-често жертвите са възрастни хора над 70-75 години. Най-много опити за телефонна измама има в София-град, както и в областите Варна и Бургас.
Нанесените щети от началото на 2023 г. досега са в размер над 3,5 млн. лева. От началото на 2024 г. до краят на септември тази година сумата е над 2 млн. лева. От началото на годината до момента са предотвратени 359 телефонни измами, а общо 49 са разкрити, посочиха от ГДНП.
Задържани са 58 души.
Доскоро практиката е била първото обаждане да бъде на стационарен телефон и след това комуникацията да продължи на мобилен, но вече има случаи, в които и първото обаждане е на мобилния, обясни комисар Падинкова, цитиран от БТА.
Най-актуалните схеми за телефонни измами са – съдействие на полицията при провеждане на полицейска операция, осигуряване на пари за лечение или операция на близък роднина, осигуряване на средства за освобождаване на близък или роднина, който е причинил пътнотранспортно произшествие с пострадал или загинал, каза комисар Падинкова. "Най-новото е обаждане от служител на дружество за комунални услуги, за неплатени задължения – за ток, вода и други. Искат ли ти пари по телефона, това е телефонна измама", посочи Златка Падинкова.
Измамниците стават вербално агресивни с цел да провокират жертвата да изпълни техните оказания – заплашват ги, че ще изпратят джип с маскирани мъже, които ще пребият жертвата, много цинични изрази и други, допълни тя.