IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
България
08:15 | 4 октомври 2024
Обновен: 23:09 | 20 ноември 2024

Преди 50 години започва строителството на автомагистрала „Хемус“

Това е и ден първи изобщо от началото на изграждането на автомагистрални пътища в България

По материала работи: Слав Велев
Преди 50 години започва строителството на автомагистрала „Хемус“

На 4 октомври 1974 г. започва строителството на АМ „Хемус“. Първа копка прави председателят на Държавния съвет и първи секретар на ЦК на БКП Тодор Живков край село Яна (Софийско). Това е и ден първи изобщо от началото на изграждането на автомагистрални пътища в България. Началото на същинското строителство е предшествано от три години предварителни проучвания от инженерно-геоложки характер довели до изготвянето на окончателния работен проект. Главен проектант на трасето е инж. Дена Паланкова.

Решението за строителство е взето на X конгрес на БКП проведен в периода 20-25 април 1971 г. Наред с обсъжданията по новата конституция и промяната в Устава на БКП е решено да се пристъпи към изграждане на автомагистрален пръстен на България – изграждане на АМ „Хемус“ в Северна България, АМ „Тракия“ в Южна България и АМ „Черно море“, свързваща последните две по морското ни крайбрежие. 

Автомагистралният пръстен, чиято дължина е повече от хиляда километра, трябва да се състои от трите магистрали „Хемус“ - от София до Варна, „Черно море“ - от Варна до Бургас и „Тракия“ – от Бургас до София. Той трябва да се изгради по проекти на „Пътпроект“ с участието на „Енергопроект“ и специалисти от висшия инженерно-строителен институт. Строителството ще бъде извършено от колектива на стопанското обединение „Пътни строежи“, като се използва най-ефективна комплексна строителна техника.

Заместник-министърът Стамен Стаменов изтъква голямата отговорност на пътните строители за превръщането на строителството във всенародно дело, като увери другаря Тодор Живков, че те ще мобилизират всичките си сили за предсрочно изпълнение на петилетния си насрещен план.

Генералният директор на стопанското обединение „Пътни строежи“ Георги Николов прочете обещанието на колектива до ЦК на БКП, в което пътните строители и специалисти се задължават да извършат строително-монтажни работи за 30 милиона лева над предвиденото в плана за шестата петилетка.

Посрещнат изключително сърдечно, с възгласи „БКП“, „БКП“, „БКП-напред“, слово произнесе другарят Тодор Живков. След като отбеляза, че за първи път в многовековната история на България започва да се изграждат автомагистрали, той говори за големите успехи на пътното строителство у нас след деветосептемврийската Победа. Другарят изтъкна, че изграждането на автомагистралите поставя на качествено нова основа развитието на автомобилния транспорт. Той подчерта огромното им значение за икономиката на страната, сигурността на движението, за туризма и особено за обслужване на населението.

След това другарят Тодор Живков направи първата копка на строежа на автомагистралата „Хемус“.

На 23 август 1983 г. с нови седемнадесет километра - от Девня до село Млада гвардия - се удължава автомагистралата „Хемус“, строителите от варненския район на управление „Пътни строежи“ прокарват автомобилния път през нови терени, припомня БТА.

"Те работят усърдно за срочно и качествено завършване на новия участък от тази важна пътна артерия на страната. Строителите се изявяват и като пестеливи стопани, за реализиране на допълнителна печалба от 260 000 лева, те разчитат главно на икономиите на горива, които са основното разходно перо, за намаляване издръжката на строителството допринасят въведените лимитни карти за разхода на горива и материали. Прилага се ефикасна система за отчитане и разходване на материалните средства, създадени са четири бригади от нов тип. На тях е възложено комплексното изпълнение на задачите. Заплащането на труда става на базата на личния принос и участие на всеки член на бригадата, като се вземат предвид икономиите и преразходите, полагат се грижи за повишаване квалификацията и обучението на пътестроителите", пише в бюлетина на агенцията от тогава.

„Хемус“ наближава Шумен

Шумен, 6 септември 1990 г. /БТА/ В експлоатация е поредният участък от автомагистрала „Хемус“. Той е между селата Ветрино и Млада гвардия и с неговите четири километра общата дължина на тази важна пътна артерия в Северна България достигна 50 километра.

Строителите завършват следващата отсечка до село Зайчино Ореше. С нейното предаване за използване до края на годината „Хемус“ ще наближи Нови пазар на седем километра, а Шумен - на 32 километра. При изграждането на магистралата се прилага така наречената технология на грапавия асфалт с набита фракция, която прави пътя по-устойчив и по-сигурен за моторните превозни средства.

Премиерът Иван Костов откри нов участък на 48-ия километър от автомагистрала „Хемус“

София, 5 декември 1999 г. /БТА/ Министър-председателят Иван Костов откри днес нов участък на 48-ия километър на автомагистрала „Хемус“. Обектът е предаден 2 месеца предсрочно.
Премиерът обеща на строителите нови значителни поръчки от ГУП - ново строителство на магистрали, нови тунели, нова пътна мрежа. Това ще бъде част от стратегията на правителството да раздвижи българската икономика, заяви Иван Костов.
Новият участък включва трасето от 44 до 49 километър на автомагистрала Хемус и рехабилитиран участък от километър 49 до 66-ти километър между Правец и Ябланица.

Цялото съоръжение се състои от пътен възел Правец, тунел Правешки ханове със средна дължина 871 метра и два виадукта, като най-високия стълб на виадукта е 93 метра.

„Не вярвах, че ще успеем да спазим срока за предаване на обекта преди Коледа“, каза в словото си премиерът Иван Костов. Неговият основен извод е, че българските строители могат да строят евтино, качествено и в срок.  Костов заяви, че тунел Правешки ханове отговаря на европейските изисквания. Според премиера след проучвания колко ще струва прокопаването на един метър тунел под Шипка впечатляваща е била огромната разлика в цената, искана от водещи европейски фирми.
Изчисленията при строежа на тунел Правешки ханове сочел, че 1 метър в едната посока струва 8 хиляди долара или хиляда метра струват 8 милиона долара, каза Костов. Ако говорим за тунела под Шипка, който е два километра и половина това са около 20 милиона долара, посочи той.  При същите условия западните фирми, с които сме преговаряли искат почти три пъти по-висока цена, заяви премиерът.
Рехабилитираният участък между Правец и Ябланица е с дължина 21,774 километра.  Въвеждането на обекта ще осигури 66 километра хомогенно трасе от София до Ябланица.
Новото строителство е 5, 484 км., а рехабилитацията е 16, 300 км. Строителството е продължило 15 години от 1984 до 1999 г. Изграждането на обекта струва общо 47 милиона лева. Основните средства са били осигурени през 1998 и 1999 г.  от ГУП и от републиканския бюджет. При строежа е използвана уникална технология - конзолно бетониране. Тунелът е съобразен с всички европейски стандарти. Новата отсечка съкращава пътят от София до Ябланица със 7 километра или общо с 20 минути и дава по-голяма сигурност на движението. Осветителните тела в тунела Правешки ханове са реализирани от испанската фирма „Карандини“ и имат икономически ефект 6 пъти по-добър от осветлението на всички изпълнени досега у нас други тунели. В тунела е монтирана линейна пожаро-известителна система, която дава указания за мястото на пожара.
На церемонията по откриването на новия участък присъства и вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Евгений Бакърджиев, представители на Главно управление „Пътища“ и на строителните организации.

Магистралата е кръстена на древното име на Стара планина – Хемус (на латински: Haemus), по протежението, на която преминава. Дължината й е 418 км, което я прави най-дългата автомагистрала в България, като към момента са завършени и се използват 191 км от нея.

Споделете

Коментари

Новини Варна