Снимка: Димитър Кьосемарлиев
Протест и контрапротест в София. Автоинструктори се обявиха против няколко промени в Наредбата за шофьорските курсове.
Според новите текстове кандидат-водачите ще имат право на максимум четири явявания на листовки и практически изпит. За първи път се предвижда нощно шофиране, както и кормуване в силен трафик, на магистрала и в мъгла. Не се въвежда обаче задължението за кормуване на полигон.
„Отпорът срещу промените е много лют, защото това е началото на края на некачественото обучение. Няма как да се потвърди, че се дават 100% от часовете. Дигитализацията е необходима”, каза в ефира на „Здравей, България” Красимир Георгиев от Асоциация за квалификация на автомобилистите. Той взе участие в контрапротеста, където хората одобряват предвидената дигитализация на шофьорските курсове, предаде NOVA.
Според Йонко Иванов, председател на Съюза на преподавателите по авто-мото подготовка, учебната документация противоречи на еврорегламенти и на ЗДВП. "Има само прокарване на лобистки интереси. Всички 18 категории и подкатегории, на които се явяват кандидатите, не са разписани като дни и часове за обучение. Документацията е много сбъркана. Текстовете в Наредбата противоречат и на човешките закони - никой няма право да говори, че създаваме убийци по пътя и затова трябва да ни следят. Няма фактология за такива твърдения. Подготвя се бухалка за нас. Днешният протест е само началото от лавина допълнителни такива. Искаме оставката на зам.-министъра на транспорта Димитър Недялков", заяви той.
От Министерството на транспорта и съобщенията изпратиха позиция до медиите. В нея ведомството твърди, че е в постоянен диалог с представители на браншовите организации, свързани с обучението на водачи.
Нови правила при шофьорските курсове: Електронни системи заменят хартиените учебни картони
„С промените се гарантира по-голяма прозрачност при обучението на младите шофьори и по-ефективен контрол от страна на държавата. Целта е да се премахнат всички възможности за фиктивно или непълно обучение на водачите и да се гарантира по-висока теоретична и практическа подготовка. В обнародваните наредби има два отлагателни срока. Промените, свързани с електронния картон, влизат в сила пет месеца след публикуването им. На среща с бранша министърът на транспорта и съобщенията Красимира Стоянова пое ангажимент електронната система да бъде разработена до три месеца, за да има достатъчно време в останалите два месеца да бъде тествана заедно с бранша и възникналите проблеми да бъдат отстранени. След тези пет месеца са предвидени още пет месеца, в които автошколите могат да водят документацията и по двата начина - на хартия и електронно. Това е достатъчно време за плавно и безконфликтно преминаване към дигитализация в процеса на обучение, каквато отдавна е въведена успешно в много други образователни и обучителни сфери. Честите промени в нормативната уредба през годините създават несигурност и затруднения в сектора, затова предстои детайлно обсъждане на новата информационна система с всички заинтересовани. Целта е да бъде създаден ефективен, работещ продукт, който да се използва дълги години в системата на обучение на младите шофьори. Разработването на информационната система е напълно безплатно за бранша и достъпът до нея ще става чрез мобилно приложение, инсталирано на смарт устройство”, пише още в позицията.
Коментари