Според 78,5% преподавателите в учебните програми трябва да се освободи между 30% и 40% обем и информация, за да се отвори място за практически упражнения и формиране на компетентности. Това сочат данните от национално изследване на синдикат "Образование" към КТ "Подкрепа" за приоритетните промени в образователната система. То е проведено от 16 до 24 септември сред 3362 учители, родители и заинтересовани от цялата страна.
На въпроса "Смятате ли, че учебните програми трябва да бъдат опростени?" 15,4% от анкетираните отговарят, че не учебните програми, а лошата мотивация и липсата на дисциплина и на внимание са причините за слабите резултати в национални и международни оценявания.
87,6% от участниците в проучването не смятат, че трябва да се въвежда задължителна матура по математика след 12 клас, тъй като личностните способности на учениците са различни и защото това ще дискриминира младежите, ориентирани към изкуства и природни науки. Само 11,2% от респондентите са на мнение, че задължителната матура по математика ще мотивира учениците в заниманията им по този предмет и трябва да бъде въведена.
Отговорите на въпроса "Готова ли е образователната система за единен национален стандарт за качество?" са отрицателни. Според 39,6% от анкетираните образователната система категорично не е готова, защото образователните институции са твърде различни, а 38,8% са категорични, че няма национален консенсус за качество на образованието. 11,5% считат, че може да се приеме национален стандарт за качество, ако се ситуират поне 4 нива на стандарти за качество, съобразени със спецификата на учениците.
98,8% от анкетираните са убедени, че учителските заплати трябва да се увеличат с поне 20% до 125% от средното възнаграждение за страната, като така да се повиши шансът младите хора и мъжете да изберат педагогическата професия. 0,8% смятат, че учителската заплата е достатъчно висока и няма нужда от увеличение.
Според 61,5% от респондентите неспазването на училищния правилник е основна причина за демотивацията и лошите резултатите на учениците, а 24,8% смятат, че дисциплината не влияе на учебните резултати.
"Анализът на приоритетите от анкетата показват категорично, че учебните програми трябва бързо да бъдат променени и освободени от излишния обем, за промяна към функционална грамотност на българските ученици", коментират от синдикат "Образование" .
Според синдиката, каквито и промени да се направят в учебните програми, учебната среда и иновационните начини на преподаване, ако не се регулира дисциплината и спазването на училищния правилник, няма да бъдат постигнати по-добри изпитни резултати. "Неглижирането на дисциплината и правилата в училище ще продължи да генерира не само неграмотност у учениците, но и липса на толерантност и човешки добродетели", посочват от отганизацията.
От синдикат "Образование" изтъкват, че националният дебат по въпроса за забраната на мобилните телефони в час е вреден, защото скоро ще постави под въпрос всички мерки и правила, записани в училищния закон, образователните наредби и училищните правилници. "Българското общество трябва да приеме, че образованието е основно право и се постига чрез упоритост и трудолюбие, чрез воля за мотивация и успех, чрез градене на ценностна система", изтъкват от синдиката и добавят, че никъде по света образованието не е било и няма да бъде социална услуга, а училищата място само и единствено за забавление.
"От увеличението на учителската заплата зависи, дали ще имаме работещи учители, а професията на учителя не може да бъде заменена", подчертават от синдикат "Образование".
Коментари