Варна 14°
fallback
България
17:00 | 16 юни 2024
Обновен: 12:52 | 22 ноември 2024

Ще спре ли вносът и продажбата на стари коли в България?

Мярката е подложена на обществено обсъждане като част от Интегрирания план за енергетика и климат

По материала работи: Слав Велев

Снимката е илюстративна: АРХИВ

Текстове, предложени от Министерството на околната среда призовават за забраняване на вноса на коли, с екокатегория под Евро 4. Предвижда се дори да се забрани на собствениците на такива коли да ги продават. 

Мярката е част от новия Интегриран план за енергетика и климат. Понастоящем текстовете са подложени на обществено обсъждане преди да бъдат внесени за одобрение в Европейската комисия. Целта е да се намалят вредните емисии.

Рестрикциите засягат най-вече 20-годишните автомобили или по-старите от 20 години. Но освен за вноса, забрана ще има и за продажбите. Тоест, ако сте собственик на стара кола и искате да я продадете, ще може да го направите, но за трета държава. Или да я предадете за скрап. 

Иван търси кола втора ръка, внос от чужбина. Иска хем да е подходяща за гора, хем за магистрала. Но ударя на камък. 

В новия план е предвидено вносът и продажбата на коли под Евро 4 да бъде преустановен. Идеята срещна съпротивата на вносителите на коли, втора ръка, като Георги.

„Има голям вторичен пазар, покрай него живеят 30 процента от сервизите, пазара за авточасти. Ние спираме работа и те спират“, заяви той, цитиран от NOVA.

Освен гибел за търговците, Георги прогнозира, че е възможно и някои от българите да останат без кола. „Българите нямат възможност да купуват нови автомобили. Една електрическа кола струва 60-80 хиляди лева“, смята той.

От Асоциацията на вносителите на автомобили смятат, че мярката заплашва хората от селата и малките градове.

„Те са средство за придвижване до болници, до по-големи населени места. Като крайна мярка смятам, че това е несправедливо. Със сигурност ще има истерия“, посочи Любомир Доросиев.

Друга от мерките в плана предвижда да се спрат от движение коли, на които са премахнати катализаторите или филтрите за твърди частици. А данъците за старите автомобили да станат по-високи.

„Ако вдигнат данъците драстично, доста хора ще почнат да ги изхвърлят по моргите и за оползотворяване на отпадъци, но трябва също така да помислят какви бонуси могат да дават за Евро 5 и Евро 6“, посочи още той.

ПРОМЕНИ ЗА МЛАДИТЕ ШОФЬОРИ: Без право да шофират мощни коли и без нощно каране

От Министерството на околната среда и водите не коментираха темата, тъй като планът е в процес на обществено обсъждане. Колкото до Иван… той все пак е твърдо решен да купи по- стара кола.

„Защото всяка една кола под Евро 4 ще се чупи по-малко, имал съм и по-нови коли и ми е писнало от ремонти“, допълва той.

Автор на статията:
Слав Велев
Интегрирания план за енергетика и климат продажба коли 20 г 20 годишни коли промени закон внос коли българия България политика закон Министерството на околната среда Евро 4
3 коментара
fallback
fallback