Потребителите имат право "да задържат плащане към търговец", докато не получат фискален бон, припомнят от Националната агенция за приходите, като се позовават на промените в Закона за ДДС. Чрез мобилното приложение на НАП, който всеки може да изтегли на телефона си, има възможност за проверка на истинността на платежния документ.
За да проверят дали фискалните бонове, които търговците им издават, са истински или фалшиви, е необходимо потребителите да сканират отпечатания на бележката QR код, обясняват от НАП. Приложението показва кодираните в него стойност на покупката, дата, час и номер на касовата бележка и фискалната памет на касовия апарат. Клиентът може да сравни дали данните в бележката и мобилното приложение съвпадат или се различават. Ако има разлика, мобилното приложение позволява директен контакт с НАП по телефона за сигнализиране за фалшива касова бележка.
"Освен това, те имат право да задържат плащането към търговеца, докато не получат платежния документ. Тази промяна е с цел да противодейства на укриването на приходи и нелоялната конкуренция, както и да гарантира потребителските права, които носи наличието на касова бележка", коментират още от приходната агенция.
Касовата бележка е необходима и за замяна или връщане на закупен артикул, в случай че потребителят разполага с такова право, произтичащо от закон или от предварително поет от търговеца ангажимент.
Близо 200 000 потребители ежедневно проверяват дали касовите бележки, които търговците им издават, са истински или фалшиви. Те са свалили на устройствата си мобилното приложение на НАП – NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. Чрез него през 2023 г. са проверени над 250 000 бележки, а от началото на тази година те са повече от 20 000 и нито една не е била фалшива.