Снимката е илюстративна: Черно море/АРХИВ
Българските пътни полицаи използват за полеви тестове DrugTest 5000 на немската фирма “Дрегер”, което вземат проби от слюнката. Те са много чувствителни и затова се предлага и химически анализ на тест касетата, за да има потвърждение за употребата на наркотици.
Когато патрул на КАТ спре шофьор и установи с полева проба, че е употребил дрога, тест касетата отива за химически анализ в лаборатория. Ако там потвърдят наличието на наркотично вещество, чак тогава върху водачът ще стоварва цялата строгост на закона. Това предлагат пуснатите за обществено обсъждане промени в Наредба №1 от 2017 г. за реда за установяване концентрацията на алкохол и употреба на наркотични вещества или техни аналози.
Поправките са положителни, но никъде в тях не се сочат срокове за лабораторните изследвания и ако те траят както в момента е с кръвните проби по 6-8 месеца, това не е никакво решение срещу фалшивите положителни тестове, коментираха експерти юристи и полицаи пред “Труд news”.
Идеята на поправките е да се въведе потвърждение на първоначалната констатация, че е налице употреба на наркотици, направена от екипа на пътната полиция. Катаджиите използват полеви наркотест на слюнка DrugTest 5000 на немската фирма “Дрегер”, който е много чувствителен и реагира на множество обезболяващи и успокояващи лекарства, продавани свободно в аптеките, дори и на някои енергийни напитки или специфични хранителни добавки. Към момента “второто мнение” дали някой е карал надрусан, идва след химически анализи на кръв и урина, но не всички заловени дават биологичен материал за изследвания.
Специфичното в българското законодателство е, че е криминално престъпление изобщо да се кара след употребата на наркотици, без да се държи сметка каква е концентрацията. Тоест - в едно лекарство може да има хилядни от милиграма наркотично вещество и то да бъде засечено от DrugTest 5000 на пътя, а да не излиза при лабораторното изследване на кръв и урина. Но шофьорът или не дава биологичен материал за изследване и може да бъде осъден на затвор от 1 до 3 г. и глоба от 500 до 1500 лв. само въз основа на полевия тест. А ако даде кръв за проби, трябва да чака повече от половин година, за да докаже, че е невинен.
По данни на КАТ от 2020 г. насам у нас се залавят между 2100 и 3400 души годишно с положителни тестове за дрога, без да става ясно дали са уличени с дрегер или с кръвна проба. Проблемът с “честното” доказване на вината им в съда обаче възникна след 8 август тази година, когато господа депутатите с присъщото на професията им увлечение по популизма приеха с промени в Наказателния кодекс, с които се отнема автомобила на дрогирания или левовата равностойност на колата, ако не е собственост на извършителя. МВР започна да прибира на паркинги автомобилите на десетки с положителни полеви тестове за дрога, а всички ние започнахме да се питаме трябва ли като данъкоплатци да покриваме обезщетенията на хората, при които кръвните проби показват, че са пили хапчета за главоболие, не са никакви наркомани, а от 6 до 8 или до рекордните 14 месеца не излизат лабораторните им проби.
В предложените промени в Наредба №1 от 2017 г. пробите на урина отпадат. Предвижда се екипът на КАТ да придружи водачът с положителен наркотест DrugTest 5000 до най-близкото здравно заведение, където да даде кръв за изследвания, а ако откаже да го накарат на място да подпише декларация за отказа. В случай, че водачът не иска да го пробват с дрегер, но е съгласен да даде кръв, пак катаджиите трябва да го придружават. Въвеждането на тези правила е необходимо, тъй като с последните поправки на Наказателния кодекс бе криминализиран отказът от проба за алокохол и дрога в случай и бяха приeти наказания до 6 месеца затвор за тези шофьор, които веднъж вече са били наказвани по административен ред за алкохол и дрога.
За първи път в наредбата се предлагат при тестовете да се отчитат и количествени показатели за съдържанието на наркотични вещество, но явно само за да се определи дали шофьорът е пил лекарство или наистина и бил надрусан, иначе законът преследва не тези, които карат под въздействие на дрога, а употребилите дрога.
За да влязат в сила промените в наредбата, тя трябва да бъде подписана от трима министри - на вътрешните работи, правосъдието и здравеопазването.
Лабораториите остават само три - две в София и една във Варна
Химико-токсикологично изследване на остатъчната орална течност (слюнка) по колекторния тампон на тест-касетата, с който е установена употреба на наркотични вещества или техни аналози, се извършва в три лаборатория. Две от тях са в София - на Националния институт по криминалистика при МВР и специализираната химико-токсикологична лаборатория на МБАЛ - София при ВМА. Третата е в лабораторията на Военна-морска болница - Варна, която също е част от ВМА. Същите тези лаборатории сега изследват кръв и урина на дрогирани шофьори и самият факт, че няма да има нови показва, че отново ще се чака с месеци.
На 18 септември премиерът Николай Денков, който е химик, гостува на ВМА-София и разгледа лабораторията за проби на дрога. Тогава стана ясно, че са забавени 900 кръвни проби на евентуално дрогирани шофьори. За тест касети със слюнка изобщо не ставаше дума. Денков оптимистично обеща до 2 месеца (тоест до средата на ноември) още 6 щата за лаборанти и допълнителна техника. Целта е лабораториите на ВМА да работят денонощно на трисменен режим и без почивни дни, за да не се бавят изследванията с месеци. Идеята на премиера бе да не се отварят нови лаборатории, или да се търсят услугите на частници, а парите да се вложат при военните.
Христо Радков, шеф на Българско обединение на шофьорите: Предложените промени не решават нищо
След дълго време на невежество някои осъзнаха, че нещо трябва да се конкретизира и промени в нормативната уредба по отношение на пробите за алкохол и наркотици. През 2016 г. бяха приети текстове от хора, нямащи жива представа какво се случва по пътищата и наложиха закони, които противоречат на реалността. Ние - шофьорите, сме най-горещи противници на онези, които си позволяват да карат дрогирани и защото ставаме техни жертви приветстваме всякакви мерки, които могат да ги спрат. За съжаление предложените в Наредба №1 от 2017 г. промени не са такива. Бих казал, че те дори противоречат на наказателния кодекс, който забранява изобщо употребата наркотични вещества, а в промените се говори за някакви референтни стойности. Всичко това явно пак е писано от книжни плъхове, които не виждат по-далеч от прозореца на канцеларията си, за което получават заплати от нашите данъци, че и всяка година искат да им се дигат с по 10 процента.
Комисар Тенчо Тенев, бивш шеф на КАТ-София: Мярката е добра, но нека първо се изградят лабораториите
Предложената мярка полевият наркотест да има и последващо лабораторно изследване е много добра. По този начин ще отпаднат всякакви съмнения и интерпретации и се надявам, когато заработи, нарушителите на закона да получават и съответните санкции, а както знаете, наказанията не са никак малки. На базата на опита ми обаче искам да препоръчам преди да се въведе задължителното лабораторно изследване, да се изградят и като персонал, и като техника необходимия брой лаборатории.
Не е възможно пробите от цяла България да се изследват само на две места в София и Варна, защото ще има големи забавяния. Не е възможно и да се отворят и 28 лаборатории, колкото са областните дирекции на МВР в страната, но може да се намери някакъв осреднен вариант. Моята мнение е, че следва да се използва модела с 5-те апелативни района на прокуратурата, всяка от които включва няколко области - примерно Пловдив, Стара Загара, Хасково, Смолян и т. н. Този модел е удачен и с това, че след всяка излязла положителна проба за наркотици в съответната прокуратура започва дело.
Защо е нужно да лабораториите да са повече? Много просто - когато излезе полевият тест, пробата която го потвърждава трябва да излезе в рамките на 5 до 10 дни. През това време на водача могат да бъдат наложени само част от принудителните административни мерки - взема се временно свидетелството му, спира се автомобилът му от движение, но без да се отнема самата регистрацията на МПС-то, защото пробата още не потвърдена. Но това е - трябва лабораторният анализ да излиза колко може по-скоро.
Адвокат Петър Славов пред “Труд news”: Не бива от забавянето да се възползват рецидивисти на пътя
Предложените за обществено обсъждане промени в Наредба №1 като цяло намирам за положителни. Но не намирам в тях отговора на един въпрос, който е важен за хората - за колко време ще става това, нека го наречем, повторно изследване на полевия наркотест в лабораторията. С други думи - решение на проблема с фалшивите положителни проби е дадено в тези промени на нормативния акт, но без да са посочени срокове за изпълнение. Представете си, че пътна полиция е констатирала употребата на наркотици и касетата с теста е изпратена за химически анализ, а този анализ трае 6 или 8 месеца. Какво се случва през това време? Дава ли този период възможност за злоупотреба от страна на онези, които наричаме рецидивисти на пътя, да се възползват и отново да карат дрогирани и да застрашават останалите участници в движението. Смятам, че в никакъв случай не следва да има голям времеви прозорец между полевия тест на КАТ и последващото потвърждение от лабораторен анализ, а не виждам вносителят да е съобразил предложението си с това.
Инж. Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност: МВР и МЗ опитват да си решат проблемите с нормативни промени
Организационните проблеми, които МВР и Министерството на здравеопазването имат с пробите за наркотици на шофьорите, те се опитват да ги разрешат с промени в наредбата. Така разбирам предлаганите текстове и в същото време знам, че никога досега организационните проблеми не са били решавани с промяна в дадена нормативна база. Ето - разбра се, че полевите наркотестове на Пътна полиция дават грешки и отклонения, сега отиват в другата крайност - всичко да минава през лаборатория. Но това само показва тяхната управленска немощ да решат дадения организационния проблем колкото може по-бързо да излизат резултатите, за да не се дава възможност от една страна на невинни водачи да търпят санкции, а от друга страна на виновни, или такива, които наистина са управлявали автомобил под въздействие на упойващи вещества, да продължават да го правят, защото ще се чака някакъв резултат от лабораторно потвърждение, без да е ясно колко време. В крайна сметка такива експерименти само потвърждават управленската немощ на тези, които ни управляват и че мястото им не е там и трябва да си ходят.
Коментари