Проф. Стоян Маринов/Снимка: Черно море/АРХИВ
За съжаление през този сезон загубихме немския пазар. А има пословична сентенция в туризма, че ако една дестинация започне да губи немския пазар, това не говори добре за нея и трябва да се замислим. Това заяви за Радио Варна проф. Стоян Маринов, декан на факултет „Управление” в Икономическия университет във Варна, дългогодишен директор на Колежа по туризъм и автор на учебници. Българи, румънци, чехи и словаци са най-честите посетители през сезон 2023-а.
Туристи от Румъния и Централна Европа са почивали по Северното Черноморие това лято, каза още проф. Маринов.
По думите му, сезонът е преминал при много агресивна външна среда. "Войната между Украйна и Русия, взривения язовир "Нова Каховка" и бедствието по Южното Черноморие - всичко повлия отрицателно на сезона", коментира проф. Маринов.
Въпреки негативните събития, сезон 2023-а ще бъде по-успешен от миналогодишния, допълни Маринов. Това се дължи на поддръжката на съотношението качество-цена по отношение на конкуренцията. "Сезонът все още не е приключил. Тук на север той продължава до средата на октомври. Едва в края октомври ще можем да ударим чертата и да видим с какъв процент и с колко не сме успели да достигнем нивото на предкризисната 2019 г.", каза още проф. Стоян Маринов. По думите му, за съжаление, сезонът по Южното Черноморие, особено на юг от Созопол, е приключил.
Кризата е нанесла огромни щети и по отношение на кадрите в туризма, и това се отнася не само за България, посочи Маринов. "В Германия например недостигът на кадри в областта на ресторантьорството и хотелиерството е около 40 %. У нас, ако не са кадрите, които внасяме от чужбина, най-вече от Казахстан и Киргизтан, трудно бихме организирали летен сезон. Те изместиха до голяма степен украинските кадри, които ползвахме преди това", допълни Маринов.
Коментари