За всеки литър бензин шофьорите плащат 30 ст., които представляват свръхпечалба за бургаската рафинерия. При дизела тази свръхпечалба е още по-голяма - около 60 ст. на литър, а причината за това е повишеното търсене на дизел. Това показват изчисления на база цените на руския петрол и курса на долара.
В момента средната цена на бензина в страната е 2,60 лв. за литър, а на дизела - 2,93 лв., показват данни на специализирания сайт fuelo.net. Преди войната в Украйна цените на петрола сорт “Брент” и тези на руския петрол “Уралс” бяха почти еднакви. Но след като бяха наложени санкции срещу Русия заради войната в Украйна търсенето на руски петрол намаля и цената му в момента е с около 30 долара за барел по-ниска от тази на “Брент”, пише "Труд".
Рафинерията в Бургас използва руски петрол, което ни дава възможност за купуваме по-евтини горива. Но цените на горивата биха могли да бъдат още по-ниски. В момента цената на петрола “Уралс” е около 57 долара за барел. За последно цената на руския петрол беше толкова ниска на 25 януари 2021 г. Тогава цената на бензина и на дизела беше 1,87 лв. за литър.
Но през януари 2021 г. и курсът на долара беше по-нисък - 1,60 лв. за долар. Но по-важното е, че през януари 2021 г. пазарът на горива се възстановяваше след ограниченото потребление и спада на цените по време на пандемията. Затова цената на петрола се покачваше. Може да се предположи, че търговците са продавали стари количества горива, които са купили на по-ниски цени.
Затова е по-коректно да видим какви са били цените на горивата на 10 февруари 2020 г. Тогава руският петрол също е бил със сегашната цена, но пазарът е бил както в момента - цените са били в посока надолу. Освен това няма съществена разлика в курса на долара - сега е 1,80 лв. за долар, а на 10 февруари 2020 г. е бил 1,78 лв. за долар. Поскъпването на долара спрямо 10 февруари 2020 г. е само с 2,5%. Ако вземем предвид курса на долара, на 10 февруари 2020 г. един барел руски петрол е струвал малко над 100 лв., а сега цената му е 102,80 лв. Но тогава бензинът е струвал средно 2,22 лв. за литър, а дизелът - 2,28 лв. Дори да вземем предвид поскъпването на долара, цената на бензина сега би трябвало да е под 2,30 лв., а на дизела - 2,34 лв. за литър. Реално обаче по бензиностанциите продават бензина с 30 ст. повече, а при дизела цената е с близо 60 ст. по-висока.
Именно заради тези свръхпечалби, които реализират преработвателите на петрол, в ЕС влезе в сила регламент за облагане на свръхпечалбите им. Освен това не отдавна българският парламент прие изцяло нов закон, чиято цел е да компенсира хората с ниски доходи за разходите им за транспорт. Този закон предвижда при вноса на руски петрол да бъде плащана такса в размер на 70 на сто от разликата между цената на петрола “Брент” и руския петрол “Уралс”. Допълнително свръхпечалбата на бургаската рафинерия, която надвишава средната печалба за предходните три години, се облага с данък в размер на 33%. В резултат голяма част от печалбата от поевтиняването на руския петрол ще влиза в държавната хазна. Но само малка част от хората ще получават ваучери за транспорт, а не всички шофьори. Реално хората от средната класа, които използват колите си, за да ходят всеки ден на работа, ще плащат високи цени на горивата, а ваучери ще има само за хора с ниски доходи.
За последните пет месеца цените на горивата са се понижили с около 20%, каза министърът на икономиката и индустрията Никола Стоянов.
Цените на горивата у нас са се понижили с около 20% за последните пет месеца, каза министърът на икономиката и индустрията Никола Стоянов. Той представи данни, които правят съпоставка на цените на горивата в няколко европейски държави за периода от август 2022 г. до момента.
“Спадът в цените на горивата у нас е значително по-голям от другите държави в Европа, като в някои страни дори се забелязва задържане на цените”, коментира икономическият министър. Графика на министерството показва, че цените на бензина у нас намаляват както в Гърция, но в страни като Франция, Италия и Германия има задържане на цените. При дизела у нас е най-голямото намаление на цените, а в Италия има дори леко покачване.
“При съпоставката сме включили както страни-членки на ЕС, така и държави извън Съюза”, подчерта Никола Стоянов.
На 2 август 2022 г. средната цена на литър дизел е била малко под 3,50 лв., а днес тя е 2,93 лв. При бензина намалението е още по-сериозно - от 3,34 лв. в деня, в който служебният кабинет поема управлението, на 2,60 лв. към днешна дата. “Тези числа показват спад от 15% в цената на дизела и над 20% за бензина”, обясни Никола Стоянов.
“Нашата цел бе да запазим отстъпката от 25 стотинки на литър гориво докато сме готови с новите мерки и финансово бяхме обезпечили това, защото разбираме, че всяка помощ е ценна за хората в толкова сложна икономическа ситуация”, каза още министър Стоянов.
Но при гласуване на удължаването на бюджета за 2022 г. депутатите решиха, че няма да има отстъпка от 25 ст. за всели литър гориво за шофьорите, а ваучери, които ще бъдат само за хора с ниски доходи. Но докато новата програма на Министерски съвет за подпомагане стартира, няма нито отстъпка от 25 ст., нито ваучери.
Ваучери за транспорт ще дават само на хора с ниски доходи.
Ваучери за транспорт за хора с ниски доходи ще дават всеки месец. Това обясни министърът на икономиката и индустрията Никола Стоянов. Все още не е определен прагът на доходите, под който хората ще получават ваучери. Размерът на ваучерите и хората, които ще ги получават, ще бъдат определени на база допълнителните приходи, които влизат в хазната в резултат на облагането на свръхпечалбите на рафинерията в Бургас и в резултат на новата такса, която беше въведена при внос на руски петрол.
От думите на министър Стоянов стана ясно, че няма как всички хора с доходи под максималния осигурителен доход от 3400 лв. да получат ваучери по 1000 лв. годишно, каквато информация имаше в някои медии. Политиците създават очаквания, но ние чудеса не можем да правим, коментира министър Стоянов. Първоначално служебното правителство обсъждаше възможността ваучери да бъдат давани на хора с доходи под 1000 лв. Такива доходи имат над 3 млн. души в страната, каза министър Стоянов. Елементарната сметка показва, че няма как всички тези хора да получат по 1000 лв. годишно, защото това са общо над 3 млрд. лв., а такава сума няма да бъде събрана от допълнителното облагане на “Лукойл”. Затова ваучери ще бъдат давани всеки месец, а размерът им ще бъде определен според приходите в държавната хазна. Вероятно ваучерите ще може да бъдат използвани за пътуване с градски транспорт, с влак и за зареждане на автомобили с гориво, а целта е от тях да може да се възползват и хора, които нямат кола. Но преди да стартира схемата за подпомагане на хората с ниски доходи, трябва да бъде решен един много важен въпрос - как помощта да бъде използвана от хората, за които е предназначена, и да се избегне възможността за продажба на ваучери. Защото в малките населени места има много хора с ниски доходи, които не ползват градски транспорт и нямат автомобил.
Министърът на икономиката Никола Стоянов се надява инфлацията да падне под 10% до април-май. Причината за това е, че тогава се очаква последния доклад за готовността на България за въвеждане на еврото. Един месец след вземане на решение от Съвета на ЕС за влизане на България в еврозоната цените ще бъдат обявявани и в левове и в евро. Още от 1 юни цените в магазините може да са в левове и евро, каза министър Стоянов. Целта е хората да свикнат с цените в евро и при влизане в еврозоната търговците да не вдигат необосновано цените. Примерът на Хърватия обаче показа, че въпреки обявяването на цените в две валути, с приемането на еврото от 1 януари много търговци закръглиха цените нагоре, като в някои фризьорски салони и кафенета поскъпването е с около 20%.
Коментари