Снимка: БГНЕС
Независимо от това дали има специален регулатор или не, Комисията за защита на потребителите (КЗП) трябва да следи за наличието на неравноправни клаузи в общите условия на телекомуникационните дружества и при установяване на такива, да предприема действия за премахването им или обявяването им за нищожни от съда.
Разяснението е на експертите от онлайн платформата "Ние, потребителите" във връзка с коментар от КЗП по разискваната в последните дни гореща тема. Коментарът гласи, че общите условия към договорите са одобрени от секторния регулатор (Комисията за регулиране на съобщенията) и в тях е заложена клауза за индексация, а КЗП към момента няма как да каже дали тя е приложена правилно или не, за да разсъждава в посока упражняване на нелоялна търговска практика.
„Със своята позиция КЗП избягва същинския проблем за потребителите. Тук не става въпрос дали телекомите са приложили правилно своята клауза за индексация, а дали съществуването й без реципрочно право за потребителя да се откаже без неустойки е правомерно съгласно Закона за защита на потребителите. КЗП е единствено компетентна да се произнася за неравноправни клаузи в потребителски договори и тя не може да се десезира от тези свои специални правомощия и да ги прехвърля към друг регулатор“, посочва Габриела Руменова от „Ние, потребителите“.
Съгласно чл. 148, ал. 2 от Закона за защита на потребителите, „когато в нормативен акт е предвидено държавен орган да одобрява общите условия на договорите с потребители и последващите изменения в тях, те се изпращат на Комисията за защита на потребителите за становище за наличието на неравноправни клаузи. Държавният орган одобрява общите условия на договорите с потребители само ако Комисията за защита на потребителите одобри предоставените и общи условия и след като прецени, че те не съдържат неравноправни клаузи“.
Потребителите все още очакват КЗП да оповести решението си относно има ли неравноправни клаузи в общите условия на телекомите.
Коментари