Радостни сте, че успяхте да направите няколко изгодни покупки през Интернет от кампанията за Черния петък, но посоченото от търговеца време за доставка изтече, а пратката все още не пристига.
В подобна ситуация могат да изпаднат много потребители заради увеличения брой продажби по време на намаленията и невъзможността на онлайн търговците и/или на куриерските служби да обработят пратките. Тогава нерядко потребителите са препращани от магазина към куриерското дружество, а то на свой ред ги връща към търговеца, от който са закупили стоките. Така хората губят много време, средства и емоции и в крайна сметка не са сигурни към кого да отправят исканията си.
В практиката най-често онлайн търговците обещават да доставят поръчките на клиентите в срок до 7 дни, сочи проучване на експертите от онлайн платформата „Ние, потребителите“.
Търговецът от електронния магазин носи изцяло отговорността пратката да пристигне в посочения от него срок. Свързано е с изискването към него за добросъвестност и професионална компетентност, които включват също задължението му да е своевременно информиран и способността му да прецени, че куриерите, с които работи, са или могат да бъдат претоварени в този период. Оттам нататък от него се очаква да укаже реалния срок и да уведоми своите потенциални клиенти, че заради кампанията Черен петък или Коледно-новогодишното пазаруване е възможно забавяне в доставките и периодът е удължен на „х“ дни. Дори куриерът, с който е-търговецът работи, да е обявил по-дълъг от обичайния период за доставки, това не отнема отговорността на онлайн магазина да направи това.
Съгласно Закона за защита на потребителите, ако търговецът не достави стоките в предварително уговорения срок, страните може да се споразумеят за нов, в зависимост от обстоятелствата. При неспазване и него, потребителят има право да развали договора. Така, че ако не получите навреме пратката, а междувременно сте видели нещо по-изгодно, може да си го закупите и да откажете да приемете забавения колет.
В случай че потребителят е уведомил търговеца преди сключването на договора, че за него е от съществено значение доставката да бъде направена на точно определена дата или най-късно до определена дата и стоките не бъдат доставени в този срок, то той има право незабавно да развали договора. Освен това, той може да претендира за обезщетение или неустойка по общия ред.
При разваляне на договора в която и да е от хипотезите търговецът е длъжен да възстанови на потребителя без неоправдано забавяне всички платени по него суми.
Само по себе си деянието на търговеца да посочи срок за доставка и да не го спази може да бъде разглеждано като нелоялна търговска практика не само защото не отговаря на изискванията за добросъвестност и професионална компетентност. В хипотезата, в която за потребителя е важно да получи стоките до или на определена дата, вече говорим за премълчаване на съществена информация от страна на търговеца относно сроковете на доставка с цел увеличаване на продажбите и подтикване на клиента да вземе решение за покупка, каквото в противен случай не би взел, коментират от Ние, потребителите.
Комисията за защита на потребителите трябва да докаже нелоялната практика, за която санкцията може да достигне до 50 000 лв.