Снимката е илюстративна/БГНЕС/АРХИВ
Само за преминаване на червено и шофиране в насрещното/бус лентата, но не и за скорост могат да снимат камерите на Столична община. За да се стигне дотам обаче, първо трябва да има законови промени, за каквито апелира преди ден в интервю за “24 часа” председателят на Столичния общински съвет Георги Георгиев.
В София КАТ имат само три стационарни камери за скорост, като две от тях са дарени от общината. Столична община има 600 камери, което е 200 пъти повече възможности за безопасно движение. Глобите ще постъпват в общинския бюджет и ще се инвестират само за пътна безопасност, обясни идеята си Георгиев. И посочи, че става дума за три вида санкции - минаване на червено, превишена скорост и шофиране в насрещното. И за трите нарушения не е предвидено отнемане на точки.
Дори подобни промени да бъдат гласувани обаче, настоящите 600 камери на общината няма да могат да снимат за скорост. Идеята e част от камерите да бъдат заменени с нови по-модерни, които да могат да засичат и това нарушение. Ще се обособи и ново звено в общината, като ще има и специален софтуер, като една от функциите му ще бъде да чете и номерата на колите.
Радарите са 2 вида - на доплеров ефект и с лазер. Камерата служи само за заснемане на регистрационния номер, обясни пътен полицай. И уточни, че макар настоящите камери на Столична община да показват и скорост, тя не се измерва по законовия ред и глоба би паднала в съда. Така, ако промяната бъде гласувана и общините получат право да налагат глоби, те ще трябва да инвестират в нови камери, които да отговарят на условията.
Проблем има и в глобите за преминаване на червено и карането в насрещното. Той обаче може да бъде поправен със законодателни промени. В момента тези глоби се налагат персонално на извършителя на нарушението. Затова и се санкционира само на място. За да може да се наказва по видео, идеята е да се глобява собственикът на колата, както е при скоростните нарушения. Той ще има и срок, в който да обжалва и да доведе реалния шофьор, в случай че не е бил зад волана. Подобни законодателни промени вече бяха лансирани през 2018 година, но тогава така и не се стигна до тяхното приемане.
Темата за камерите на Пътна полиция в градовете отново стана актуална след 5 юли, когато Георги Семерджиев уби две млади жени в катастрофа в София. Дрогиран, той мина със 166 км/ч на червено на кръстовището на бул. “Черни връх” и бул. “Арсеналски”. След трагедията на мястото бе поставена стационарна камера. Досега тя е засякла 380 автомобила, които са се движили със скорост между 90 и 100 км/ч при ограничение 50 км/ч, обясни Георги Георгиев. Близо 100 души са карали с над 100 км/ч.
През изминалия месец на това кръстовище 10 души са карали със скоростта, с която Георги Семерджиев уби двете момичета - между 150 и 160 км/ч. Късно вечер са повечето тежки нарушения и черните рекорди продължават. Проблемът е системен и той не е решен. Контролните органи трябва да предвидят възможност за гражданите за безопасно движение в града. Трябва да опазим огромното мнозинство от хора, които спазват правилата, от малката част, която за мен са бандити на пътя. Говорим за хора, които флагрантно нарушават правилата и стоят безнаказани. Това е причината да започнем тази борба, а и мисия - да направим по-безопасна градската среда. Иначе не само здравето, но и чувството за справедливост в обществото е застрашено и така ерозира доверието в държавността изобщо, заяви още шефът на Столичния общински съвет в интервюто си пред “24 часа”.
Коментари