Минимум 127 лева на година ще струва на всеки български гражданин - от бебе до пенсионер, поскъпването на тол таксите. Сумата ще плащаме чрез увеличението на стоки и услуги заради по-скъпия транспорт. Това е изчислил председателят на Българско обединение на шофьорите (БОШ) Христо Радков, обясни той за “Труд”. Така бюджетът на едно четиричленно семейство ще се утежни с около 500 лева за година, посочи Радков, предаде "Труд".
Само билетите на автобусните превози от междуградския транспорт ще поскъпнат с около 20 на сто, прогнозира и председателят на Конфедерацията на автобусните превозвачи Магдалена Милтенова. Така ако билетът от София до Варна сега е на цена 33 лева, след въвеждане на тол таксите се очаква потребителите да плащат за същото пътуване близо 40 лева.
Ръст на цените на пакетите, които включват пътуване с автобус, очакват и от туристическия сектор.
Изчисленията за допълнителното натоварване на семейния бюджет с поне 127 лева на член от домакинството са направени на база на прогнозите на регионалното министерство, че чрез увеличението на тол таксите ще се съберат 520 млн. лв. от тол такси за 2023 г., посочи Радков. ОТ БОШ са пресметнали, че едва 25 на сто от тази сума ще бъде събрана от транзитния трафик. Така българските данъкоплатци ще платят 400 млн. лв. чрез допълнителното увеличение на цените на стоките в условия на рекордна инфлация. На фона на очакваното поскъпване на стоки и услуги и допълнителни разходи в размер на близо 500 лева на домакинство, намалението на годишната винетка за леките автомобили с 10 лева изглежда като шега, посочи Радков за “Труд”.
От бизнеса настояват тол таксите да не бъдат увеличавани, а вместо цялата второкласна пътна мрежа в обхвата на тол системата да бъдат включени единствено тези второкласни отсечки, по които се движи транзитен трафик и които нямат първокласен път или магистрала като алтернатива. Навсякъде в Европа транзитният трафик се движи в дефинирани коридори, посочи Радков. По този начин няма да могат да се ползват нерегламентирано второкласните шосета, които не са пригодени за тази цел и се рушат, обясни той. И посочи, че в ЕС има ясно разбиране как пътищата 2 клас са предназначени и се ползват основно от вътрешния превоз, като доставят стоки и услуги на населените места. Затова и единственият второкласен път, за който се плаща тол такса в ЕС е в Белгия.
Според бизнеса по-справедливият модел на заплащане на пътищата е чрез връщане на винетната система и отчисления от акциза на горивата, с което се гарантира, че този, който потребява и плаща. Чрез променяне на обхвата на тол системата се засилва натиска върху родните превозвачи и се облекчава транзитния трафик, така че делът на платените от него такси в общата събираемост ще намалява, прогнозира Радков. Което пък води до това, че все повече средства, които ще са необходими за ремонт и строеж на нови шосета ще се плащат от всеки българин - както чрез поскъпване на стоки и услуги заради новите тол такси, така и чрез събраните данъци, посочи Радков.
Докато бе в сила винетната система, за да премине транзит през страната ни един турски камион заплащаше минимум 46 лева за винетка, в момента за същото чрез тол таксите цената му е 34 лева. С въвеждането на тол системата ние качихме финансовото натоварване на вътрешните превози и облекчихме транзита. Вместо да стане обратното. Аз самият съм преживял лично въвеждане на тол системата през 2022 г. на тол системата в Австрия. Знам какво ми костваше.
Но в Австрия, въведоха системата заедно с една машинка, която струва 5 евро. Зареждате колкото ви е необходимо, изразходвате ги и готово. Когато решите връщате машинката и си взимате обратно тези 5 евро. В България има месечен абонамент, което е нововъведение. Има и други простотии, въведени от невежи хора, които в крайна сметка направиха тази система, която даже и да е била въведена с добри помисли до неефективна за българските превозвачи и щадяща чуждите.
Всички пари, които в момента се събират от тол системата, би трябвало да се харчат целево, за да направят пътищата ни по-добри, но реално отиват за погасяване на други дупки в бюджета.
Превозвачите планират нов протест в София и страната.
Превозвачите са категорични, че ще протестират отново срещу въвеждане на тол таксите, като този път може и да изненадат управляващите, тъй като досега, въпреки че имаха разрешения, камионите им не бяха допуснати пред парламента и МС.
За “Труд” представител на сектора, пожелал анонимност, коментира, че няма да се изненада ако големи камиони в близките дни “аварират” в близост до Министерски съвет и парламента, спукат гума, свърши им газта, на шофьорите им стане лошо.
По този начин управляващите ще разберат какво е да блокират ежедневието им и да ги притиснат до стената, както се чувства и бизнесът.
Всеки ден се случват аварии, особено по магистралите, заради качеството на българските пътища, които с увеличението на тол таксите ще се преминават за същата цена, както и магистралите в Германия, въпреки огромната разлика в качеството им, посочиха от сектора пред “Труд”.
Част от исканията на протестите бяха да се премахне биокомпонентата в горивата, която струва по 12 ст./л и да се намали акциза наполовина, както ни разрешава ЕК. Това няма да намали приходите в бюджета, категорични са превозвачите, но ще свали цената на горивата с 50 ст./л.
Коментари