Днес е Светла сряда - третият ден от Светлата седмица след Великден. Денят е наречен още "Празна сряда", не се работи, а се изпълняват различни обичаи за здраве и плодородие.
На днешния ден Българската православна църква чества Свети свещеномъченик Симеон, наричан още брат Господен. Той е бил сродник на Иисус Христос, а не негов брат в прекия смисъл на думата. Симеон е син на Клеопа, брата на Йосиф Обручник и брат на свети апостол Яков, първия иерусалимски епископ.
След възнесението на Спасителя, Симеон проповядвал Евангелието в Юдея. През 62 или 63 година неговият брат, йерусалимският епископ Яков, бил убит с камъни. На негово място йерусалимските християни избрали Симеон, който според древното църковно предание управлявал йерусалимската църква повече от 40 година.
Според народната традиция на Светла сряда се изпълняват различни обичаи за дъжд, плодородие, предпазване от градушка, бродници и болести.
Един от обичаите е стопанките повторно да боядисат яйца и да ги раздадат за помен на починали близки. Според поверието така се предпазвали душите на мъртвите от превъплъщаване.
На този ден от рупците в Странджа се изпълнява обичаят Мара Лишанка, а в Дупнишко - обичаят Ладино хоро.
В Ладиното хоро девойките се хващат за ръце и образуват кръг, като всеки две държат кърпа. На три пъти те разсичат хорото и всяка мома се провира през арката от кърпи. За последната мома в редицата предричат за какъв момък ще се омъжи.
При обичая Мара Лишанка се взимат от три моми по един чехъл с различен цвят и се напъхват един в друг. Така се оформя кукла, наречена Мара Лишанка, забражда се и се накичва като булка със сребърни невестински накити - титрици.
След това се избират моми, които са лазарували. С обредни песни те отиват на мегдана на селото и се разделят в две редици, като хванати за ръце пеят песен на тази от тях, която държи куклата.
Мара Лишанка им отговаря и това продължава, като си предават куклата една на друга. После момите, придружени от ергени и други жени и мъже от селото, отиват до реката, „окъпват” куклата, измиват си лицата и се връщат в селото. Обичаят се прави за дъжд и плодородие, за да се предпазят момите да не ги залюби змей и за да раждат здрави деца.
Коментари