Големите български превозвачи може да изнесат дейността си в други страни след задействането на пакета "Мобилност". Това заявиха на пресконференция лидерите на Съюза на международните превозвачи и на Българската асоциация на сдруженията в автомобилния транспорт (БАСАТ), предаде "24 часа". От вчера влиза в сила изискването за връщане на 8 седмици на камионите в мястото, където са регистрирани, един от най-оспорваните текстове от пакета "Мобилност" на ЕК, известен още като пакета "Макрон". От началото на месеца в действие е директивата за командироването на шофьорите по правилата на съответната страна, в която пребивават. Евронормите обаче още не са пренесени в българското законодателство.
„Има огромна неяснота, как ще бъде прилаган пакетът. Никой превозвач не знае, как ще се прилага това нещо. Искаме да не изпадаме в ситуация, в която да не знаем как ще бъде защитен националният интерес на българския превозвач. Декември писахме писмо на министъра, искахме да направим една среща и да изградим една обща стратегия, това нещо не се случи. До ден днешен нямаме отговор. Основното ни притеснение е, че нямаме добра комуникация с министерството на транспорта, а имаме страшно много въпроси“, каза Ангел Траков, председател на Съюза на международните превозвачи.
Превозвачите заявиха, че браншът произвежда в различните години между 6 и 9% от БВП, а в организациите, които те представляват, са фирми, които дават работни места на 25 000 души. Големите транспортни компании ще си направят центрове в чужбина и ще се изнесат от България, българските шофьори ще си намерят работа, но този дял на бранша в БВП ще падне, прогнозираха те. От 13 500 превозвачи, 80% били с между 1 и 5 камиона и нямало да могат да се справят. На пресконференцията присъства и зам.-министърът на транспорта Стоян Новаков, който заяви, че вратите на министъра са отворени за превозвачите, че няма случай той да не е приел някой. Самият той се е срещал 4-5 пъти с директора на съюза Арабаджиев. Ключовите решения са вземат от министрите, заяви директорът на съюза Йордан Арабаджиев. При срещата н българския министър на транспорта с македонския, ние научихме от медиите, че е взето решение за либерализирането на превозите със Северна Македония. Ние се съгласихме в израз на добра воля да се увеличи квотата от 1150 на 1300, чухме че се говори за 1500. Миналата седмица на срещата между двамата министри на транспорта - на България и Турция, започнаха към нас да се задават въпроси за либерализирането на превозите, което е само в интерес на турската страна. Ние не сме съгласни с такъв подход, каза той. И подметна, че след срещата на двамата министри, българския и турския, часовете за чакане на "Капитан Андреево" е станало 30 часа.
Зам.-министърът обясни, че се започва с изваждане на службите, които нямат отношение към дейността от граничния пункт. И скоро ще бъде обявена обществената поръчка за разширяването му. Илиян Филипов, собственик на ПИМК, чийто 32 камиона изгоряха на ферибота, заяви, че му се обадили двама министри на транспорта, но сегашният не се е свързал с него, поне да попита как е и има ли нужда от нещо. Предприемачът, който е и председател на БАСАТ, заяви, че никога не бил виждал в лицето на министерството такова неглижиране на автомобилния транспорт. Той генерира събрано повече приходи от всички други видове транспорт. Превозвачите заявиха, че в проекта на промените в Закона за автомобилните превози не било отразено нито едно от техните предложения, а те биха искали законът да бъда направен така, че да е от максимална полза за българските товарни превози. Ще си депозират текстовете, след като проектът е обявен за обществено обсъждане.
Коментари