Задължителната за колите застраховка “Гражданска отговорност” е поскъпнала с 15-30 лв. в сравнение с миналата година, показа проверка на “24 часа” в калкулаторите на брокери за избор на най-добра оферта. В момента средната цена на полицата е 270 лева за водач в голям град с над 5 години стаж зад волана и автомобил със среден клас мощност. Преди година същият водач е можел да си купи полицата, без която ще бъде глобен от КАТ, срещу 240 лв. Най-ниската полица, предлагана на пазара в момента, е 250 лв., а има оферти и за 320 лв. Повечето застрахователи дават своите предложения за цената на полицата в зависимост от обема на двигателя, мощността, възрастта на собственика, стажа му като водач и местоживеенето. Има и компании, които отчитат характера на работата, честотата на пътувания, както и историята на нарушенията, като се пазят данни.
Застрахователни брокери споделят пред “24 часа”, че най-голяма тежест при определянето на застраховката за колата продължава да има комбинацията от три критерия - стаж на водача зад волана, мощност на автомобила и местоживеене. Защото анализите на компаниите са показали, че най-чести и най-тежки щети причиняват сравнително млади и неопитни като стаж водачи, които карат мощни автомобили и пътуват почти ежедневно в голям град. Например за кола среден клас в голям град и водач със стаж над 5 г. разликата в цените стига до 40 лв.
Средните цени за София са 270 лв., за по-малките градове за същия автомобил тя пада до 230 лв., а в малки населени места все още държи цени от 210 лв. Собственикът на автомобил, който в последните пет години не е имал тежки инциденти, може да получи до 30 лв. отстъпка при оферирането. Заради статистиката на пътните инциденти големите компании дават по-малки отстъпки за водачи с по-малък стаж и по-млади - под 35 г., както и за водачи над 65 г., въпреки по-големия им опит зад волана. Цената на задължителната полица не се бе променяла близо две години заради пандемията и извънредното положение. Пълна индивидуална оценка на собствениците и персонални цени по задължителната полица може да има едва след въвеждането на системата “Бонус-малус” . За нея се говори над 15 години, през 2018 г. бе готов първият ѝ вариант, който предвиждаше тя да бъде въведена от 1 януари 2019 г. Последната информация от КФН е, че наредба за системата “Бонус-малус” трябва да бъде готова до юни 2022 г. Това е записано в Програмата за нормативната дейност на финансовия регулатор за периода 1 януари – 30 юни 2022 г., която регулаторът прие на свое заседание. Но дата за приемането ѝ все още няма Предполага се, че ще остане като задължително вписването в полицата на имената на всички, които имат право да управляват един автомобил. Както и изискването за онлайн връзка между КАТ и Гаранционния фонд, за да се поддържат досиета на всеки водач. Все още не е решено дали
Последните изчисления на финансовия регулатор показваха, че около 80% от шофьорите са добросъвестни и ще получат значителна отстъпка от цената, а останалите 20% ще попаднат в класовете с по-скъпа задължителна полица, като от тези 20% едва 0,6% ще получат максималното оскъпяване от 900 лв. като тяхната полица ще достигне 1200 лв.
Коментари