Въвеждането на еко стикери и категории за автомобили до 3.5 тона едва ли ще доведе до по-голяма чистота на атмосферния въздух, до колкото всъщност замърсителите са други, казва омбудсманът Диана Ковачева. Тя цитира резултатите от изследване за чистотата на въздуха в София на Националния институт по метеорология и хидрология, извършено по поръчка на Столичната община през 2020 г., в което пътният трафик заема едва пето място с дял от 9% от големите замърсители. Това е причината Ковачева да изразява съмнение, че с ограничаването на достъпа на по-стари автомобили в определени райони на градовете, ще се постигне по-голяма чистота на въздуха, предаде Дир.bg.
Омбудсманът напомня, че наредбата, с която са въведени еко стикерите, не дава отговор на въпроса в каква категория попадат автомобилите с допълнително монтирани газови уредби, а камионите и автобусите са изключени от концепцията за екологични категории. Според Ковачева, когато говорим за въвеждането на мерки за чистота на въздуха, трябва да насочим усилията към решаване на проблема с отоплението с твърди горива и автомобилни гуми. Омбудсманът каза, че в началото на седмицата е провела среща по темата с министъра на транспорта Николай Събев и се надява, че въпросът за отпадане на еко стикерите за автомобилите ще бъде решен в полза на гражданите. Въпреки това обаче, собствениците на автомобили, които вече са платили за поставянето на еко стикер по време на годишния технически преглед, най-вероятно няма да получат парите си обратно.
Коментари