Снимката е илюстративна
За гъши дроб вместо за пътища плаща служебният регионален министър арх. Виолета Комитова. По повод ресорния празник на строителите - 26-ти октомври, Димитровден, всеки от служителите в Министерство на регионалното развитие е получил комплимент от министъра - италианско вино, сирене “Гран Падано”, италиански брускети, пастет с гъши дроб и френски макарони. Всеки от 500-те раздадени пакети е бил придружен и от картичка от министър Комитова, научи “Труд”.
Всички тези “армагани” от “добрия министър” са били платени с парите на данъкоплатците, а не от джоба на Комитова. За целта е дадена поръчка до фирма за организиране на събития. За пакетите са платени малко под 30 000 лева.
Отделно са раздадени и пари на всеки от чиновниците в регионалното министерство. ДМС-тата (ДМС- допълнително материално осигуряване - бел. ред) са били на много по-висока стойност от “скромните подаръци” от “благодарната” Комитова.
В същото време ръководеното от Комитова министерство и подопечните му ведомства дължат над 900 млн. лв. на строителни компании и отказват да им разплатят извършените в срок и качествено, според подписаните законни договори, дейности.
Отчетът на Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), публикуван на сайта на ведомството, показва, че от март насам не се изплащат пари за текущ ремонт и поддръжка, въпреки подписаните контракти. Така 687 млн. лв., предвидени за тази цел в бюджета на ведомството “се изпаряват безследно”, като от отчета не става ясно дали тези пари се харчат за разходи като раздаването на гъши дроб на служителите или се връщат обратно в хазната вместо да се плати на пътно-строителните компании. За това, че Комитова е свикнала да харчи държавни пари като собствени, говори и скандалът с двете къщи за гости, построени за нея и дъщеря є край морето с европейски пари.
Комитова ръководи строителното министерство от 11 май насам. Тя неколкократно заяви, че извършваните ремонти на пътища у нас са далавера, но в същото време уволни шефът на Агенция “Пътна инфраструктура” Апостол Минчев, защото си позволи да спре тези поръчки, при това по нейно нареждане. В пътната агенция има писма от края на юли от принципала им МРРБ с изричното изискване договорите за текущ ремонт и поддръжка да бъдат продължени.
През цялото лято по тези контракти е работено, а след “разговор на 4 очи” между собственикът на една от пътните компании и Комитова, само на тази фирма са преведени пари и за извършената работа.
Така реално Комитова обвини себе си, тъй като ремонтите през последните 6 месеца се извършват с нейно одобрение, а в същото време тя обяснява, че обновяването на пътищата е грабеж. Служебният министър твърди, че извършваните по време на нейното управление строителство и ремонти на шосета са незаконна дейност, но те реално са регламентирани с административни актове, а самата Комитова толерира и мотивира тази дейност чрез извършени плащания към фирмите, чиито собственици са склонили да се видят “на 4 очи” със служебния регионален министър.
Заради нехайство
Обновени шосета са опасни
Липсват маркировки и мантинели
Опасни са десетки километри обновени пътища у нас заради нехайството на пътната агенция и на принципала є - Министерство на регионалното развитие и благоустройството. Месеци след извършени ремонти през лятото пътищата стоят необезопасени, твърдят от Асоциацията за защита на потребителите (АЗП). На трасетата липсват мантинели, маркировки и пътни знаци.
С настъпването на зимния сезон предпоставките за катастрофи по тях се увеличават най-малкото, защото светлата част от денонощието намалява с няколко часа, посочват от АЗП. При силен валеж, нощно време видимостта е силно намалена, а осовата маркировка е единственият начин шофьорите да проследят пътя и буквално да не се озоват в канавка. В случая дори и тази маркировка липсва по едно от най-натоварените трасета на транспортната републиканска мрежа между Варна и София. Необезопасени опасни участъци на пътища в ремонт има и в района на общините Ихтиман, Белово и Костенец. Въпросните пътни отсечки са в процес на довършителен етап от рехабилитация, но по тях се движат автомобили без да са предприети каквито и да било предпазни мерки. Липсва включително светлоотразителна и светлинна сигнализация.
Шефът на ДНСК арх. Влади Калинов твърди
Текущият ремонт е по-скъп, защото дупките не са една до друга
Сравняват цени през 2018 г. и 2021 г.
Комитова твърди, че възложените ремонти са неизгодни за бюджета, но предпочете да бъдат завършени, преди да ги обяви за такива.
Възлаганите текущи ремонти са излизали по-скъпо, отколкото ако се прави основен ремонт на пътища, тъй като при първия се пълнят дупки, които не са близо една до друга, ръчно се заглаждат и се минават отгоре с машини. Това заяви шефът на ДНСК арх. Влади Калинов в опитите си да обясни как и защо са сключвани договори за текущ ремонт и поддръжка.
Цените на пътните отсечки са се вдигнали поне два пъти в сравнение с прогнозите през 2018 г., посочи Комитова. Така вместо 370 млн. лв. за обновяване на 76 отсечки, които са били необходими през 2018 г., впоследствие са възложени същите дейности, но вече за 956 млн. лв. Тези договори обаче са изпълнявани именно от служебното правителство и то не ги прекрати през последните 6 месеца, през които ръководи държавата.
Вместо това Комитова изчака обновяванията през лятото да приключат и да заяви на строителите, че няма да им плати дължимите над 900 млн. лв. Защо ако според нея договорите не са били изгодни за държавата, пътната агенция е продължила да възлага дейности по тях през 6-те месеца, в които начело на ведомството е Комитова, попитаха експерти, които “Труд” потърси за коментар.