IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна
България
11:45 | 10 септември 2021
Обновен: 07:39 | 22 ноември 2024

ДНСК: 3 от 9 проверени участъка на "Хемус" са без разрешителни за строеж

Строители излязоха пред НС, искат незабавно изплащане на дължимите средства от държавата

По материала работи: Слав Велев
ДНСК: 3 от 9 проверени участъка на "Хемус" са без разрешителни за строеж

Снимка: Димитър Кьосемарлиев

3 участъка от АМ "Хемус" от девет проверени са без всички необходими разрешителни за строеж. Това е установила проверка на ДНСК, съобщиха вчера регионалният министър Виолета Комитова и икономическият Кирил Петков. Какви точно са нарушенията - с коментар по темата в "Денят започва" по БНТ гостува арх. Влади Калинов, началник на ДНСК.

За мен обяснение няма, аз никога не съм си представял, че държавата може да бъде в ролята на нарушител и то в такива мащаби, обясни арх. Калинов.

Направихме проверка по искане на министъра, на строежа на цялата АМ "Хемус", на всички участъци. За първи, втори и трети участък установихме, че има наличие на устройствени планове, отчуждаване на терени, разрешения за строеж, инвестиционни проекти и строителни книжа. Четвърти и пети лот имат подробни устройствени планове, не навсякъде приключили процедури по отчуждаване, масово не са приключили процедурите, няма одобрени инвестиционни проекти разрешения за строеж и въпреки това, на място са установени строително-монтажни работи, които се нуждаят от разрешения за строеж. Описали сме в големи подробности кое, как и защо.

Ситуацията, която в момента се случва, е извънредна. Извънредната ситуация ще изисква извънредни решения.

В случая говорим за големи средства, които са вложени там, средствата са изцяло държавни, допълни арх. Калинов.

На въпроса дали построеното досега на магистралата може да се разруши, той отговори:

Кой е казал, че не може? Има такава опция - по действащия закон трябва да се разруши построеното. Затова ви казвам, че трябва да се вземат извънредни решения.

Ние сме меко изненадани от това, което установяваме на място.

Има два основни договора за обезпечаване на магистралата - те са сключени между АПИ и "Автомагистрали", като и двете са държавни. Има и договори с 10-15 други фирми за доставка на материали и наем на техника, големите пари са заложени по тези договори, обясни още арх. Калинов.

АПИ се води за основен изпълнител, така е направено по всички документи, които открихме, формален изпълнител би трябвало да са "Автомагистрали", но ние не можем досега точно да установим кой е основният строител.

За нищожност на договори с подизпълнители категорично в момента не мога да говоря, това е съвсем различна част от това, което ДНСК прави, уточни архитектът.

Относно откритите нарушения при ремонта на язовири, той обясни:

Министърът на икономиката възложи на ДНСК проверка на 10 язовира, които са отремонтирани и предстои да бъдат предадени на държавата. Направихме спешна проверка и установихме, че всичките ремонтни работи са без одобрение на инвестиционните проекти и без издаване на разрешение за строеж.

 

В същото време голям протест на компании от пътностроителния бранш от цялата страна. Недоволните блокираха столичния булевард „Цар Освободител“.

В акта на недоволство участват стотици служители от бранша. Те преминаха на големи групи от Народното събрание към паметника на "Цар Освободител".

В 10 часа протестиращите се отправиха на шествие в центъра на София, предаде БНР.

Причината за недоволството са натрупани задължения към пътностроителните и пътноподдържащите фирми от страна на държавата. Те искат средствата да бъдат изплатени. Според протестиращите дълговете са в размер на 1 милиард и 300 милиона лева.

"Тук сме защото от 6 месеца държавата е абсолютно напълно абдикирала от целия бранш. Няма яснота какво въобще ще се случва - ще се строят ли пътища, няма ли да се строят пътища. Слушаме само за някакви незаконни строежи на магистрала "Хемус", но държавата не е само два лота на "Хемус", обясниха протестиращите.

Те настояват за незабавното изплащане на дължимите им средства. Парите са за извършени, но неразплатени до момента дейности в размер на 700 млн. лева. Държавата - през Министерството на регионалното развитие и благоустройство и АПИ - дължи и още около 6 млн. лева за довършителни ремонти, обясни инж. Георги Златев от браншовата камара "Пътища".

В последната половин година на практика са спрени всички плащания към пътния бранш, обясни той.

"Всеки един компромис, било то с маркировка, било то с асфалтова настилка, било то с отводняване, е пряк риск за живота и здравето на пътуващите. За да се завършат в годност за експлоатация и състояния, стойността е някъде около милиард и триста милиона", коментира инж. Златев.

Половината от тези средства са за извършени, но неплатени дейности по ремонтите и поддръжката на пътищата. Под риск е дори и зимното почистване на част от пътната мрежа, предупредиха от бранша.

Коментари

опетков ( преди 3 години )
Незабавно уволнение на калинката Комитова може би частично ще реши проблема. И в тази статийка има умишлено изопачени и неверни твърдения. Защо пишете, че от 9 проверени само 3 имали разрешителни за строеж. Внушавате, че и по 9те се строи, което си е чиста лъжа. 7, 8 и 9ти лотове са в етап на технически проект и по тях въобще не е строено нещо, за да казвате, че нямат разрешително. А защо се мълчи за 10ти лот, който е готов 99% и Комитова умишлено спира пуска му?
Отговори Сигнализирай за неуместен коментар
rate down comment 0 rate up comment 0
Новини Варна