Снимка: ЕЦТП
Общо 2 милиона лева, т.е. 50 000 лева на километър, струва пътната маркировка по новоремонтирания 40-километров участък на АМ "Тракия", за част от която стана ясно, че не отговаря на стандартите. Това съобщават от Европейският център за транспортни политики (ЕЦТП)
Европейският център нееднократно извърши изследвания, включително в присъствието на представители на АПИ и Института по пътища и мостове, за качеството на маркировката и доказа, че на места тя не покрива стандартите, приети в Република България и в ЕС.
На пресконференция министър Виолета Комитова обяви, че единственият проблем, който Министерството на регионалното развитие и благоустройството открива по отношение на извършените строително-ремонтни дейности е липсата на достатъчно пари в бюджета. Това изявление обаче буди недоумение и може да се приеме за неистина, защото според данни, поискани и получени от ЕЦТП по ЗДОД, става ясно, че са използвани и други некачествени материали, освен за маркировката.
"Всъщност ние от ЕЦТП нееднократно призовавахме министър Комитова на среща, включително на терен, за да покажем данни за качеството, но и за това, че цената на положената маркировка е завишена с 30%, но такава се отказва и до днес", пишат от неправителствената организация.
Сред идентифицираните други недостатъци на въпросния участък са неотговарящи на стандартите и некачествени елементи, част от обезопасителните системи за пътища. Например терминалите, част от еластичните огради, които струват над 11 хил. лв. без ДДС, са с поставени на тях елементи, които не покриват националните изисквания.
"Любопитно е също, че във времето могат да се открият факти и публикации, показващи връзка между членове на т.нар. независим контрол, осъществяван от АПИ и МРРБ, с фирми, изпълнители на ремонта на АМ "Тракия". Интересно е дали министър Комитова е знаела за това, както и дали това би могло да има отнощшение към отказа й да се запознае с алтернативни и независими изследвания.
И още - от какво произлиза противоречието, че преди два месеца МРРБ твърдеше, че ремонтът е некачествен, а сега го приема за качествен?
Напомняме, че пътната безопасност касае абсолютно всички, без значение дали са политици или не, но отговорността за действия и бездействия при изразходването на публични средства е на политиците", заключват от Европейският център за транспортни политики.
Коментари