Снимка: Монитор
Цените на детските играчки, внос от Китай, се очаква да се повишат значително заради поскъпването на стойността на доставките. Това разкри пред „Телеграф“ Десислава Дончева от Българо-китайската камара за индустриално развитие, пише "Монитор".
Родните вносители пазаруват от азиатската страна предимно евтини стоки, каквито са играчките, домашните потреби, сувенири и други. Също така се внасят и много авточасти, техника и осветителни тела от Китай. Цените на традиционно предпочитаните стоки за българския пазар са се повишили средно с 10 на сто при производителите, а при електроуредите скокът на цените е с 20 на сто, коментира Дончева. Повече от 20% е увеличението и при метални и алуминиеви части, които се използват при производството на техника и автомобилни консумативи.
В пъти
Причината е, че има драстично поскъпване на цената за доставка на стоки, обясняват от камарата. Ако миналата година доставката на един огромен контейнер е струвала максимум 2370 долара, то в момента цента надхвърля 15 000 долара. Като добавим и цената за вътрешен транспорт в Китай и България, излиза 18-19 хиляди долара, тъй като контейнерът трябва да тръгне от Шанхай, а заводът може да е във вътрешността на страната. В България се внасят предимно евтини стоки и с драстичното увеличение на логистиката към този момент търговците не искат да поемат риск за внос, посочи Дончева. Вследствие на това вече има дефицит на стоки в българските магазини, които се внасят от Китай.
Проучване на „Телеграф“ установи още, че в големите магазини за домашни потреби, мебели и стоки за градината, където се продават така наречените сглобяеми басейни, няма филтри за пречистване на водата. Служителят от отдел „Градина“ в обекта обясни, че причината е, че няма внос от Китай. Така в момента се продават басейни, но филтри за тях няма.
Поръчки
По данни на търговците, които са вносители на китайски стоки, се наблюдава спад на обемите от Китай на годишна база. Общият износ от азиатската страна е намалял със 70 на сто, като заявките за детски играчки и на пластмасови изделия са с 50 на сто по-малко. Като цяло поръчките от българските търговци към китайските производители са с 40 на сто по-малко на годишна база.
От камарата уточниха, че информацията, с която разполагат, е че детайлно проучване за конкретни стоки не е правено. Дефицитът или забавянето на някои стоки е обвързано с недостиг на суровини за производителите и поскъпването им. Някои фабрики в Китай не приемат поръчки, защото все още не могат да възвърнат производствените си темпове от преди пандемията, коментира Дончева.
Недостигът на празни контейнери в Китай за Европа също е причина за повишеното търсене и съответно за ръста на доставните цени. Освен че няма празни контейнери, няма и място на корабите, показва проучване на камарата. Шипинг компаниите започнаха да транспортират с по-малки кораби в стремежа си да оптимизират разходи. Липсата на контейнери създаде неофициална борса за наддаване на цена за контейнерите. Това е предпоставка за нов скок след август, когато ще започне транспортирането на стоките за новогодишните и коледните празници у нас.
Ограничения
Пандемията ограничи възможността за пътувания и съответно приходите на българските, но и на всички търговци. Вносителите не могат да отидат на място и да избират и договарят стоките си. Не могат да видят и новите продукти или модели, които се произвеждат. Предпазвайки се от риск, те поръчват малки количества от новите артикули. Намаленият внос е по-скоро функция на предпазливостта. Евентуален бъдещ локдаун ще постави вносителите и търговците в трудна ситуация.
Бавят поръчки, има дефицит на силикон и полимери
Има и забавяне в доставките на стоки от Китай, като, от една страна, е проблемът с логистиката, а, от друга, в заводите в Китай с недостиг на суровини за производството. Това доведе и до нарушаване на графиците за изпълнение на поръчките и сътоветно на доставките, дефицит на силиконовите продукти и пластмасовите изделия. Някои заводи отказват поръчки с цел да бъдат коректни към клиентите си. Но това води до ново забавяне във времето, защото трябва да бъде намерен друг производител на същите продукти.
Чакаме повече за пратки от трети страни заради нови правила
За забавяне на пратките от Китай и други трети страни сигнализираха от „Български пощи“. Причината е, че от 1 юли тази година поръчките на стоки от тях се третират и се обработват по нов начин. Така документацията за произхода и стойността на стоките, които са на стойност до 150 евро, трябва да се подава от търговеца, а не както беше досега - от поръчителя. Има обаче пратки, за които информацията не е попълнена и от родния оператор трябва да я изискват допълнително от страната изпращач, което забавя доставката до крайния потребител, обясниха от пощенския оператор. Оттам не могат да уточнят за срока на забавяне, тъй като това е процес, който зависи от двете страни. Очаква се обаче в близко бъдеще този проблем да бъде решен, след като търговците от чужбина се запознаят с новите условия.