IMG Investor Dnes Bloombergtv Bulgaria On Air Gol Tialoto Az-jenata Puls Teenproblem Automedia Imoti.net Rabota Az-deteto Blog Start Posoka Boec
Варна 13°
България
09:50 | 2 февруари 2021
Обновен: 03:38 | 22 ноември 2024

Плащаме винетки, а на пътя дупки! Държавата поема ремонта на общинските пътища

Дължината на тези пътища в момента е около 20 000 километра

По материала работи: Слав Велев
Плащаме винетки, а на пътя дупки! Държавата поема ремонта на общинските пътища

Има идея държавата да поеме поддръжката и на общинските пътища в страната. Това съобщи за „Монитор“ зам.строителният министър Николай Нанков.

Той поясни, че целта е поддръжката им да бъде по-добра. На въпрос дали при това положение по тях ще трябва да се плащат винетки, той отговори отрицателно, защото за тях хората си плащат местен данък и не може за едно и също нещо да се плаща 2 пъти.

Според неговото лично мнение няма да се налага да се вдига и цената на винетките, за да може държавата да поеме грижата за още двайсетина хиляди километра пътна мрежа.

По думите му не става дума въпросните пътни артерии да се одържавят. Те щели да си останат общински, но местната власт няма достатъчен финансов ресурс да поддържа в добро състояние и да управлява тези шосета. Според Нанков това може да стане при следващия мандат на управление на ГЕРБ и така държавата да поеме поддръжката на всички 40 000 км автомобилни пътища в страната.

„Сега не може да се сметне точно колко от субсидиите, отпускани от държавния бюджет на общините са използва за поддръжка на общинските пътища. За това първо ще трябва да се пресметне каква част от държавните пари, давани на местната власт, отиват за пътищата и тези суми ще минат към бюджета на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ). „Логиката е, че пътната агенция има по-голям финансов, технологичен и кадрови ресурс да се справи с поддръжката на шосетата“, поясни зам.-министърът на регионалното развитие Той добави, че тепърва идеята ще бъде обсъждана с Националното сдружение на общините.

Изпълняващият длъжността кмет на община Сливница Радостин Ялъмов каза за „Монитор“, че идеята е добра и я подкрепя, защото общините винаги изпитват недостиг на средства на поддръжка на пътищата си.

Зам.-кметът по строителството на Столичната община Ангел Джоргов припомни, че и досега София работи в тясно сътрудничество с АПИ. „Отсечките от републиканската пътна мрежа, минаващи през урбанизираната територия на града, се поддържат от общината, като АПИ помага с дофинансиране. За участъците, за които през миналата година стана скандала с винетките, поддръжката остава за сметка на пътната агенция, а общината също помага, за да не плащат хората. За всичко това имаме споразумение с АПИ“, припомни той. Според него тепърва трябва да се детайлизира идеята на зам.-министър Нанков.

Станислав Владимиров, кметът на община Перник, смята идеята на зам.-министъра за удачна, защото така нещата ще се оптимизират и ще се печели от мащаба на поръчките за поддръжката. „Има логика, защото когато се окрупни поддръжката, пътищата ще имат по-голям ефект. Няма да има нужда и общините, и АПИ да правят процедури и финансирането да не е достатъчни изчистено. Отиде ли на едно място организацията, финансирането и поддръжката, мисля, че ще е по-удачно“, поясни Владимиров.

Само за януари 2021 година имаме над 50 новообразували се свлачища в страната. Това коментира пред БНТ зам.регионалният министър Николай Нанков.

„Какви са причините, геолозите по-добре биха обяснили, най-вече климатичните явления, с високи температурни амплитуди, с преовлажняване на почва, на скалните масиви. Това са геодинамични процеси, които за съжаление тази година са с изключително голяма честота“, допълни зам.-министърът.

По думите му има над 2200 регистрирани свлачища в България. 990 от тях са активни. За миналата година имало около 40 стари свлачища, които са се активирали, и 6 появили се наново.

Той припомни, че са отделени около 500 млн. и се работи превантивно по почти 100 свлачища и срутища на територията на републиканските пътища. "Трайно и дългосрочно свлачищата не се укрепват декември, януари и февруари, а в летните и есенните месеци. Сега се извършват само палеативни, аварийни мероприятия", обясни Нанков.

От своя страна проф. Чавдар Колев, преподавател във Висшето транспортно училище „Т. Каблешков” и експерт по геозащита, заяви в ефира на БНР: „Абсолютно в никакъв случай не ни е виновна природата, нито дъждът като част от нея. Даваме си сметка от колко милиона години по нашите земи вали дъжд, топи се сняг, разливат се реки и т.н. Поне 90% от свлачищата в съвременния свят имат антропогенен произход - дължат се на недобре преценена човешка дейност.“ За свлачищата по пътищата предпоставките са три - непълни проекти при нови участъци, лошо изпълнение на откосите и липса на поддържане по време на експлоатацията, подчерта проф. Чавдар Колев.

Към момента заради срутища, активизирали се по републиканската пътна мрежа от интензивните валежи през януари, са въведени ограничения в 7 участъка от републикански пътища, информира на сайта си Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).

Временно движението на АМ „Струма“ в отсечката от 7-и до 9-и км е ограничено в двете посоки поради обрушване на ската, като обходният маршрут за леките автомобили е по път III-1801 през Мало Бучино - път I-1 през Владая, а тежкотоварните превозни средства изчакват на място. Екип от алпинисти и от пътноподдържащата фирма работи, за да може отсечката да се обезопаси и движението да се възстанови възможно най-скоро.

Затворен остава участъкът от път II-16 Своге - Ребърково в района на с. Елисейна поради срутването на скали на пътното платно и обрушването на ската. Движението се пренасочва по обходен маршрут. За леките автомобили той е през Своге - Гара Лакатник - Дружево - Долно Озирово - път I-1 - Враца. За тежкотоварните над 12 тона: Враца - Мездра - Ботевград - София - Своге.

Поради активизирало се свлачище остава ограничено преминаването по пътя за Рилския манастир след с. Пастра (от км 19+400 до км 31+000). Пропускат се само автомобили със специален режим на движение, автомобили на Спешна медицинска помощ, органите на МВР и Пожарна безопасност и защита на населението, както и превозни средства, обслужващи Светата Рилска обител само през светлата част на денонощието от 6 ч. до 18 ч.

Движението по второкласния път II-19 Симитли - Банско в района на с. Градево (при км 8+500) е една лента поради подкопаване на пътя от дъждовете. С повишено внимание се осъществява преминаването по третокласния път III-197 Сатовча - Доспат след отбивката за с. Осина в област Благоевград поради нарушена пътна настилка. В област Смолян временно движението по път ІІІ-197 Сатовча - Доспат в района на Доспат се извършва в една лента поради пропадане на банкета и част от пътното платно.

Трафикът по път III-868 Рудозем - Смолян при км 6+600 се осъществява в една лента с пропускателен режим заради пропаднал пътен банкет на пътното платно.

От 2 февруари стартира ремонтът в двете платна на АМ „Тракия“ - между пътната връзка с АМ “Марица” и „Чирпан – Изток“ (от км 168+207 до 185-и км). Строителните дейности са част от започналия през октомври м. г. поетапен ремонт на общо 52 км от АМ „Тракия“ (от 156-ти до 208-ми км). Отсечката, която ще се ремонтира, е изградена и е в експлоатация от 2007 г.

За изпълнение на ремонтните работи от вчера бе ограничено движението в платното за София на АМ „Тракия“ между връзката с АМ “Марица” и „Чирпан - Изток“, а от утре и в платното за Бургас. Трафикът ще преминава по обходни маршрути както следва:

в посока Бургас движението ще се отклонява на п.в. „Плодовитово“ по път III-666 до с. Плодовитово и път II-66 Плодовитово - Чирпан, а на п.в. „Чирпан – изток“ ще се включва отново в АМ „Тракия“;

В посока София автомобилите ще се отклоняват на п.в. „Чирпан – изток“ и ще преминават по път II-66 Чирпан - Плодовитово и по път III-666 от с. Плодовитово ще се връщат отново на АМ „Тракия“ на п.в. „Плодовитово“;

От автомагистрала „Марица“ в посока Бургас автомобилите ще се качват на АМ „Тракия“ и при п.в. „Плодовитово“ ще се отклоняват по път III-666, на с. Плодовитово по път II-66 през околовръстния път на град Чирпан и на пътен възел „Чирпан - Изток“ се връщат на АМ „Тракия“ към Бургас.

Ремонтните работи предвиждат машинно подравняване на банкети, дълбоко фрезоване на съществуваща настилка, студено рециклиране, ремонтно-възстановителни дейности на съоръжения, бетонови работи, полагане на геомрежа, обработка на пукнатини, полагане на неплътен и плътен асфалтобетон.

Коментари

Новини Варна