Варна 13°
fallback
България
11:11 | 25 ноември 2014
Обновен: 03:45 | 30 октомври 2024

Над 20 000 сигнала постъпват денонощно на тел. 112

Лъжливите обаждания средно са под 1 процент

По материала работи: Златина Добрева

Денонощно на спешния номер 112 се генерират над 20 000 повиквания. Това коментира пред БТА Дани Недялкова - говорител на Националната система 112. Най-често гражданите звънят за необходимост от намесата на Спешна медицинска помощ, веднага след това е делът на сигналите към полицията, противопожарната служба, общините и други. До 1 ноември тази година са регистрирани средно 107 674 инцидента за един месец за цялата страна. Най-много от тях - 54 274 са насочени към нуждата от Спешна помощ, 48 833 са към полицията и 4567 към дирекция "Пожарна безопасност и защита на населението". Лъжливите обаждания средно са под 1 процент. За всеки фалшив сигнал, за който се мобилизира Спешна служба, подателите му се санкционират съгласно Закона за националната система 112, където са разписани сурови санкции за авторите на тези сигнали, алармира Недялкова. За мобилизиране на екип глобата е между 10 000 лв. и 20 000 лв. Над 80 на сто от българите са информирани за функциите, обхвата и предназначението на единния европейски номер. Проблемът идва от факта, че повече от половината граждани не са наясно в какви ситуации трябва да търсят спешния телефон 112, твърди Недялкова. Често хората се обаждали за информация за телефонен номер, или за прогнозата за времето, включително и за пътната обстановка в страната. Това са т. нар. нерегламентирани повиквания. Те не са от компетентността на спешните служби и това е голям проблем за нас, сподели Недялкова. Точно заради това Национална система 112 е започнала разяснителна кампания сред децата в цялата страна. "Разказваме им в какви случаи се звъни на тел. 112 и ги предупреждаваме защо не бива да се шегуват със спешния номер", разказва Недялкова. По думите й вниманието приоритетно е насочено към децата, защото според специалисти културата на ползване на телефона, включително и за реакция при извънредни ситуации, се формира още в началните класове и в прогимназията. "Знанията, които получават 10-годишните, остават много трайни във времето. Освен всичко друго, те ще разкажат на своите родители и приятели какво са научили в училище. След презентациите отговорите на децата са на 100 процента верни", сподели Недялкова. Около 400 души в шест регионални центъра - София, Монтана, Кърджали, Русе, Бургас и Варна работят в Националната система 112. Освен че владеят основните езици на Европейския съюз, операторите ползват и езици на съседни нам държави - румънски, сръбски, сърбо-хърватски, македонски, руски и дори арабски. Все повече чужденци звънят на единния европейски номер. През лятото рязко се увеличават повикванията в районните центрове във Варна и Бургас. Сред потърсилите помощ вече има и бежанци.

Автор на статията:
Златина Добрева
0 коментара
fallback
fallback