13:45 | 4 октомври 2016
Обновен: 15:17 | 29 септември 2024

Присъдиха Нобеловата награда за физика на трима души

Носители са американците Дейвид Дж. Таулес, Ф. Дънкан М. Холдейн, и Джей Майкъл Костерлиц

По материала работи: Пламен Янков
Присъдиха Нобеловата награда за физика на трима души

Американците Дейвид Дж. Таулес, Ф. Дънкан М. Холдейн, и Джей Майкъл Костерлиц спечелиха Нобелова награда за физика за разкриване на тайните на екзотична материя, съобщи сайтът Nobelprize.org, цитиран от БТА и БГНЕС.

„Тазгодишните лауреати отвориха вратата към непознат свят, където материята може да придобива странни състояния. Те използваха съвременни математически методи, за да изследват необичайни фази или състояния на материята като свръхпроводници, свръхфлуиди или тънки магнитни слоеве. Благодарение на пионерската им работа, сега предстои търсене на нови и екзотични фази на материята", изтъква журито.

Нобеловата награда за физика се присъжда от Кралската шведска академия на науките от 1901 г.

Първата Нобелова награда за физика е на немския физик Вилхелм Рьонтген за откриването на нов вид лъчи, наречени на негово име.

Досега само две жени са ставали лауреати в тази категория - през 1903 година Мария Кюрии Мария Гьоперт Майер през 1963 година.

Миналата година наградата спечелиха японецът Такаки Каджита и канадецът Артър Б. Макдоналд за осцилациите на неутрино, които показват, че то има маса.

Сред по-известните Нобелови лауреати за физика са Анри Бекерел, Пиер и Мария Кюри/1903/, Макс Планк /1918/, Алберт Айнщайн /1921/, Нилс Бор /1922/, Лев Ландау/1962/, Пьотър Капица /1978/, Питър Хигс /2013 г./.

dariknews.bg

Четете още Японец грабна Нобеловата награда за медицина

Кои са случайните открития, печелили Нобелова награда?