През 2019 г. със средства от бюджета, Оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" и Механизъм "Свързана Европа" ще се изграждат близо 119 км нови пътища, съобщи в интервю за БТА министърът на регионалното развитие и благоустройство Петя Аврамова.
Индикативната стойност на тези обекти е за около 1 млрд. лв. Паралелно се извършват рехабилитация и основни ремонти на 709 км републикански пътища, изтъкна още Аврамова. Инвестициите са в размер на близо 516 млн. лв.
Общо проектите, на които тази година е дадена зелена светлина, са за 3,7 млрд. лв, каза министър Аврамова.
Тя напомни за подготвената нова наредба за проектиране на пътища, в която една от мерките за подобряване на безопасността на пътуване е завишаване на изискванията за отводняване на пътното платно, за да се избегне създаването на условия за "аквапланинг". В участъците с по-сложно движение ще се поставя осветление, за да се осигури по-голяма видимост и безопасност. Дава се по-голяма свобода при определяне на проектна скорост за всеки клас път в зависимост от транспортните функции на пътищата, техните характеристики и особеностите на терена.
Министърът каза, че от 2007 г. до края на сегашния програмен период са извършени или ще бъдат извършени инвестиции в размер на близо 662,4 млн. лв. за подобряване на пътната безопасност.
Инвентаризацията на републиканската пътна мрежа показа, че в отлично състояние е настилката на 12 на сто от пътищата, добро е на 27 на сто, задоволително - на 23 на сто, незадоволително на около 13 на сто и лошо на 25 на сто, каза още Аврамова.
В най-лошо състояние е третокласната пътна мрежа - данните показват, че близо 8000 км се нуждаят от ремонт. Необходимите инвестиции по предварителни данни са малко над 930 млн. лв. Необходимо е и обновяването на 112 пътни съоръжения, за които по първоначални оценки са необходими 165 млн. лв.
Петя Аврамова потвърди, че целта на Министерството е магистрала "Хемус" да е готова до 2024 г.
Продължава работата и по изграждането на "Струма". Бяха обявени обществени поръчки за проектиране и строителство на най-скъпия участък от автомагистралата - през Кресненското дефиле, с индикативна стойност 875,3 млн. лв. без ДДС. През 2019 г. предстои избор на изпълнители. На 17 декември беше открит предсрочно Лот 3.3 от "Струма". Това е отсечката от Сандански до Кресна с дължина близо 24 км. В строителство е ЛОТ 3.1 - от Благоевград до Крупник, където изпълнението е 40 на сто.
„Това, от което се нуждаем, е добра организация, експедитивност и качество, така че магистралата да бъде завършена в предвидените срокове - до 2023 г., и да няма загуба на европейско финансиране“, отчете тя.
За проекта за скоростния път Видин-Ботевград министър Аврамова каза, че в началото на 2019 г. ще бъдат обявени обществените поръчки за отсечките по трасето между Видин и Ружинци. Те са с обща дължина 55 км и са с индикативна стойност 458 млн. лв. През 2018 г. бяха обявени обществените поръчки за избор на изпълнител на два подучастъка по трасето между Мездра и Ботевград, които са с обща дължина 33 км и са на стойност 302 млн. лева, напомни министърът.
Тя съобщи, че за първи път ще бъде приложена пилотна схема на плащане, която предвижда цялата стойност на договора да се разплати на изпълнителя, след издадено разрешение за ползване. Смятаме, че това ще накара бъдещите изпълнители да работят качествено и в срок, каза министър Аврамова.
Министърът информира, че съвсем скоро се очаква експертите от Световната банка да предложат варианти на тарифиране и обхват на тол системата, които ще бъдат подложени на обществено обсъждане. Ще трябва да преминем и през процедура по одобрение от страна на ЕК.
Инвестиции от 1,2 млрд. лв. за модернизацията на ВиК сектора предстои да стартират през 2019 г., припомни министър Аврамова. Крайният срок за подаване на проектите от ВиК операторите е 23 април 2019 г., но се очаква първите формуляри за кандидатстване да бъдат внесени в МОСВ много по-рано - още през февруари.
По отношение на Националната програма за енергийна ефективност на многофамилните жилищни сгради министър Аврамова съобщи, че програмата предстои да приключи в този си вид през 2019 г., но в процес на обсъждане са различни варианти за продължаването й.
Коментари